Древни скулптори правят магнитни статуи от камъни, поразени от мълния

НаукаOFFNews Последна промяна на 24 април 2019 в 00:00 4208 0

Древните масивни статуетки от Гватемала, като тази закръглена фигурка, включват магнитни области, които вероятно са предназначени да покажат силата на починалите предци. Кредит: R. Fu

Скулптурни фигури, намерени в Гватемала, имат магнитни полета на точно определени места и изследователите са убедени, че това не е случайно. Те предполагат, че хората са знаели за магнетизма преди повече от 2000 години, пише Science News

Хората, живели преди около 2000 години близо до тихоокеанското крайбрежие на територията на съвременна Гватемала, са изработвали масивни човешки скулптури с намагнитени чела, бузи и кореми.

Наричани на испански баригони (а в археологическата литература "potbellies" - "бургери"), те били обект на почитане и ритуали и са отличителен елемент на скулптурната традиция на културата Монте Алто - една от най-старите в Мезоамерика и предшестваща олмеките и маите.

Културата Монте Алто е известна със своите скулптури - това са глави и „пухкави” хора (тази форма на тялото най-вероятно е причинена от факта, че фигурите са издълбани от груби заоблени базалтови камъни). Много от тях са магнитни. Тъй като някои отличителни модели на магнетизъм се повтарят с известна честота, изглежда, че статуите са изпълнени от занаятчии, които са били наясно с тези свойства. Ако това е вярно, скулптурите на Монте Алто без съмнение заслужават да бъдат признати за най-старите известни магнитни артефакти в света.

Новото изследване, публикувано в списание Journal of Archaeological Science, дава първия подробен преглед как отделни части на скулптурите са с преднамерено позиционирани магнитни полета.

Геофизиците от Харвардския университет Роджър Фу (Roger Fu) и неговите колеги твърдят, че валуните, от които са изсечени закръглените стилизирани фигури са намагнитени от удари на мълнии.

Каменоделците вероятно са държали естествено намагнитени минерални парчета в близост до богати на желязо, базалтови камъни, за да открият места в скалата, където има отблъскващи магнитни сили, твърдят учените.

Предварително подбрани части за намагнитените скулптури - които могат да бъдат с височина над 2 метра и тегло 10 000 килограма и повече - се изсичат на тези места.

"Knowledge of magnetism in ancient Mesoamerica: Precision measurements of the potbelly sculptures from Monte Alto, Guatemala". Roger R.Fu et al

Фигурите представляват мъртви, но все още почитани предци на високопоставени семейства, смята специалистът по история на изкуството Джулия Гернси (Julia Guernsey)  от Тексаския университет в Остин. Вероятно членовете на тези бързоразвиващи се общности са виждали в скулптурите, които отблъскват магнетизирани предмети, проява на присъствието и авторитета на починалите предци, предполага тя. Резултатите на Фу също така показват, че тогавашните жители на Мезоамерика приписват специални сили на определени части на тялото, като лицето и корема, добавя Гернси.

Колосалните каменни глави от древно гватемалско селище съдържат магнитни полета на дясното слепоочие и бузата, места, които очевидно имат специално значение за тези, които са направили скулптурите. Кредит: Roger Fu

В настоящото проучване са изследвани 11 скулптури, шест глави и пет тела от Гватемала. Най-малко 127 такива скулптури са открити в обекти на територията на Мезоамерика, древен културен регион, разположен от централната част на Мексико през голяма част от Централна Америка.

Използваните сензори потвърдиха резултатите на проучване от 1997 г., че магнитните сигнали се появяват над дясното слепоочие и бузата на три колосални глави от Монте Алто. Сензорите също така откриха магнетизъм близо до пъповете на четири скулптури на тела. Преносим магнитен сензор с висока разделителна способност след това точно обозначи магнитните полета върху скулптурите на глави и две тела.

В Монте Алто са открити общо 45 големи структури, от които най-високата е 20-метрова пирамида. Не по-малко забележителни са каменните стели, повече от 10 във формата на маси, както и 3 каменни олтара. Каменните стели, според археолозите, са имали астрономическа цел и са служили за определяне на позицията на слънцето, см която са свързани датите на празниците.