Древни вируси на 15 000 години са идентифицирани при топене на тибетски ледници

Ваня Милева Последна промяна на 22 юли 2021 в 00:01 19588 0

Електронна микрофотография с фалшиво оцветяване на множество бактериофаги, прикрепени към бактериална клетъчна стена. Кредит: Wikimedia Commons

Подобно на началото на филм на ужасите, древните същества се появяват от леденото си хранилище заради топенето на вечно замръзналата земя от невероятно запазената изчезнала мегафауна като вълнестия носорог до останки на 40 000 години от гигантски вълк и бактерии на възраст над 750 000 години.

Не всички от тях са мъртви обаче. Вековен мъх успя да се върне към живот в топлината на лабораторията. Също така, невероятно бяха възкресени малки кръгли червеи на възраст 42 000 години .

Тези очарователни организми от далечното минало на Земята разкриват историята на древните екосистеми, включително подробности за средата, в която са съществували. Но стопилката създава и някои опасения относно древните вируси, които могат да се върнат, за да ни създадат неприятности.

„Топенето не само ще доведе до загубата на тези древни, архивирани микроби и вируси, но и ще ги пусне в околната среда в бъдеще“, пишат изследователи в ново проучване, ръководено от първия автор и микробиолог Джъ-Пин Джун (Zhi-Ping Zhong) от Държавния университет на Охайо.

Благодарение на новите техники за метагеномика и новите методи за поддържане на стерилизирани проби от леденото ядро, изследователите откриват какво точно се крие в пробите.

В новото изследване екипът успява да идентифицира архив от десетки уникални 15 000-годишни вируси от ледената шапка Гулия на Тибетското плато и да придобие представа за техните функции.

„Тези ледници са се образували постепенно и заедно с праха и газовете, много вируси също са се отлагали в леда“, разказва Джун. Тези микроби са потенциални представители на микробите, които са били в атмосферата по време на депонирането им, обяснява екипът в своя доклад.

Предишни проучвания показват, че микробните съобщества корелират с промените в концентрациите на прах и йони в атмосферата и може също така по тях да се съди за климата и условията на околната среда по това време.

В рамките на тези замразени записи от древни времена, на 6.7 километра над морското равнище в Китай, изследователите откриват, че 28 от 33-те идентифицирани вируса никога не са виждани досега.

„Това са вируси, които биха процъфтявали в екстремни среди“, отбелязва микробиологът от Държавния университет на Охайо Матю Съливан (Matthew Sullivan) с „генетични подписи, които им помагат да заразяват клетките в студена среда - просто сюрреалистични генетични подписи за това как вирусът може да оцелее в екстремни условия".

Сравнявайки техните генетични последователности с базата данни от известните вируси, екипът установява, че най-разпространените вируси и в двете проби от леденото ядро ​​са бактериофаги, които заразяват Methylobacterium - бактерии, важни за цикъла на метана в леда.

В най-голяма степен те са свързани с вируси, открити в щамовете Methylobacterium в растителни местообитания и почвени среди - в съответствие с предишен доклад, че основният източник на прах, отложен върху ледената шапка на Гулия, вероятно произхожда от почвите.

"Тези замразени вируси вероятно произхождат от почвата или растенията и улесняват усвояването на хранителни вещества за своите гостоприемници", заключава екипът.

Макар призракът на древните вируси да изглежда особено обезпокоителен във времена на пандемия, най-голямата опасност всъщност се крие в това, което още освобождава от топящият се лед - огромните запаси от заключен метан и въглерод. Ясно е обаче, че ледът може да съдържа и прозрения за минали промени в околната среда и еволюцията на вирусите.

„Знаем много малко за вирусите и микробите в тези екстремни среди и какво всъщност има там“, коментира Лони Томпсън (Lonnie Thompson), който отбелязва, че все още имаме много важни въпроси без отговор.

"Как бактериите и вирусите реагират на изменението на климата? Какво се случва, когато преминем от ледников период към топъл период, в който сме сега?"

Има още много да се проучва.

Справка: Zhong, ZP., Tian, F., Roux, S. et al. Glacier ice archives nearly 15,000-year-old microbes and phages. Microbiome 9, 160 (2021). https://doi.org/10.1186/s40168-021-01106-w