Древно бременно влечуго подсказва, че предците на птиците са раждали, а не са снасяли яйца

Фосили от триаса разкриват живораждане в групата на архозаврите

Антония Петрова Последна промяна на 16 февруари 2017 в 10:40 7695 0

Реконструкция на диноцефалозаври, на която е показана грубата позиция на ембриона в майката

За първи път са открити вкаменелости на специфичен вид морско влечуго, което е носело развит ембрион по време на смъртта си.

Това е представител на архозаврите, един от първите членове на една и съща линия гръбначни животни, която включва от динозаври и птерозаври до съвременните птици и крокодили, за които се мислеше, въз основа на предишни доказателства, че снасят яйца.

С новата находка това се променя.

"Живораждането (viviparity) е добре известно при бозайниците, където майката има плацента, за да храни развиващия се ембрион", обянява проф. Джонатан Ейчисън (Jonathan Aitchison), водещ автор на статията за откритието, публикувана в списание Nature. То е направено от екип учени от Китай, САЩ, Австралия и Великобритания.

"Живораждането също така се среща и сред гущерите и змиите, където бебетата понякога се измътват вътре в майката и се раждат без яйчената черупка", обяснява още Ейчисън, цитиран от Sci-news

Досега се смяташе, че третата голяма група влечуги Archosauromorpha е снасяла яйца. Това е първата появила се група влечуги преди 260 милиона години в периода Перм и живяла предимно в Триас, която днес е представлявана от птиците и крокодилите. "Действително раждането на яйца е примитивно състояние, разглеждано като основно при влечугите и техните наследници като земноводните и рибите", отбелязва проф. Ейчисън.

Новооткритият фосил обаче е необичаен - дълговрато животно, наречено Dinocephalosaurus - архозавър, живял в плитки морета в Южен Китай в средата на Триаса (преди 245 милиона години). Пробата принадлежи към наскоро откритата биота Luoping и показва ембрион вътре в майката - ясно доказателство за живораждане.

"Съобщихме, че откритие на бременно дълговрато морско влечуго (Dinocephalosaurus) от среден Триас в югозападен Китай, е показало живораждане в архозаври", казват авторите.

Фотография на новия вид диноцефалозаври (Dinocephalosaurus) - трите отделни блока са наредени, както са били позициите им при откриването им.

a) близък кадър на ембрион, запазен в стомаха на вида; b) близък кадър на риба, запазена в стомага на вида

Учените съобщават, че ембрионът е намерен в гръдния кош на майката и е бил обърнат напред. Ако беше погълнат, щеше да е обърнат назад, тъй като хищникът поглъща своята плячка първо от главата, за да може да премине по-лесно през гърлото. Нещо повече, малкото влечуго в майката е от същия вид като нея.

"Откритието ни тласка обратно доказателствата за репродуктивната биология грубо с 50 милиона години и показва, че няма фундаментална причина този архозавър да не може да извършва живораждане", изтъкват учените.

Проф. Крис Оргън (Chris Organ) от Държавния университет в Монтана (Montana State University), САЩ, съавтор на научния труд, изтъква, че еволюционният анализ показва, че този пример за живораждане е свързан и с генетичното полово определяне. "Някои влечуги в наши дни, като крокодилите, определят пола на своето дете чрез температурата вътре в гнездото", обяснява той.

"Ние установихме, че диноцефалозаврите, далечен предшественици на крокодилите, определят генетично пола на своите бебета, също като бозайниците и птиците. Комбинацията от живораждане и генотипно полово определяне изглежда е била необходима за животни като диноцефалозаврите, за да станат водни", смята друг съавтор на проучването - проф. Майк Бентън (Mike Benton) от Университета в Бристол.

"Точно както морските змии, които не могат да снасят яйца под водата, така тези земни предци, преместили се във водни местообитание, по еволюционен път са започнали да развиват живороден репродуктивен режим", заяви Матю Брандли (Matthew Brandley), съавтор на публикацията.

"Този нов вид от Китай пренаписва нашето разбиране за еволюцията на репродуктивната система", добавя проф. Оргън.

Еволюция на снасянето (0) срещу живораждането (V) по групи животни (Jun Liu et al/Nature Communications)