25 май 2020

Дупката в озоновия слой постепенно се затваря (видео)

Според учените, до пълното ѝ затваряне ще изминат поне 40-50 години

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 юли 2016 в 16:00108490
Снимка: whyfiles.org

Дупката в озоновия слой на Антарктида малко по малко се затваря, събощават изследователи, цитирани от CNN. От 2000 г. насам отворът се е съкратил с 3.9 милиона квадратни километра.

Изследването е публикувано в сп. Science.

Специалистите отдават добрата новина на международните политики за намаляване на вредните химикали в атмосферата.

Основна заслуга за това вероятно има Монреалският протоккол за веществата, които нарушават озоновия слой, от 1987 г. Чрез него беше ограничена употребата на съединения като хлорфлуорвъглеводороди и халони, използвани при производството на хладилници, аерозолни флакони, както и при химическо чистене.

„Вече можем да бъдем уверени, че предприетите на глобално ниво политики са правилни и тяхното прилагане върви в положителна посока“, изтъква проф. Сюзън Соломон от Масачузетския технологичен институт. Тя призовава всяко правителство в отделните държави да предприеме серия от мерки, за минимализирането на всички вредни молекули, които могат да застрашат живота на Земята.

Озоновият слой е онази част от атмосферата, която поглъща по-голямата част от слънчевите ултравиолетови лъчи, падащи над Земята. Прекомерното излагане на този вид светлина може да причини генетични щети, предизвиквайки редица проблеми, сред които и рак на кожата и катаракта.

Според учените, до пълното затваряне на озоновата дупка, ще изминат поне 40-50 години.