23 април 2019
  •  Говорят медиците

Два вида земни гъби могат да оцелеят на Марс, показа ново изследване

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 февруари 2016 в 15:4331772
Астронавт поставя експерименталната платформа EXPOSE-E върху Международната космическа станция. Снимка: ESA

Два вида гъбички от Антарктида са оцелели след 18 месеца излагане на условия, близки до тези на Марс, на борда на Международната космическа станция, според проучване, публикувано миналия месец в списание Astrobiology.

Учените изследвали два вида микроскопични гъбички, Cryomyces antarcticus и C. minteri, които са събрани в Антарктика, в област, наречена McMurdo Dry Valleys  - една от най-близките по условия до Марс среди на Земята. Тези гъби са "криптоендолити", което означава, че живеят в скални пукнатини.

Гъбичките са доставени в Международната космическата станция в рамките на експеримент, наречен EXPOSE-E. Излизащи в открития космос астронавти са монтирали EXPOSE-E от външната страна на орбиталната лаборатория, разказва Live Science.

В продължение на 18 месеца половината от антарктическите гъби са били изложени на условия, наподобяващи тези на Марс - атмосфера, състояща се от 95% въглероден диоксид, налягане от 1 kPa (около 1% от атмосферното налягане на Земята на морското равнище) и високи нива на ултравиолетова радиация. Другата половина от гъбичките е била контролна.

Колонии от криптоендолитни микроорганизми и гъбички Cryomyces в кварцови кристали под електронен микроскоп. Източник: S. Onofri et al.

"Най-важният резултат е, че повече от 60 процента от клетките на проучените ендолитни общности останаха непокътнати след излагането им на подобни на условията на Марс или по-скоро стабилността на тяхната клетъчна ДНК е все още висока," - заяви съавторът на проучването Роса де ла Торе (Rosa de la Torre) от Националния институт по космически технологии в Испания.

Но затова пък по-малко от 10% от гъбичките са били в състояние да се размножават и образуват колонии след теста в условия, подобни на тези на Марс, са установили изследователите.

Тази работа е част от по-голям пакет изследвания на борда на космическата станция, включващ експерименти с лишеи и гъби (Lichens and Fungi Experiment - LIFE).

m1n6 cr1m3 03.02 2016 в 20:20 2
Два вида земни гъби могат да оцелеят на Марс, за съжаление и двата вида са генитални.
поп Дръвчо 03.02 2016 в 18:14 1
гъба по гъба - екосистема.

Истинският произход на 4/20