Две свръхмасивни черни дупки ще се сблъскат в следващите 3 години. Какво да очакваме?

Ваня Милева Последна промяна на 31 август 2022 в 00:01 22195 0

Скрийншот от симулация, която разкрива спираловидно движещи се една към друга две свръхмасивни черни дупки. Кредит: NASA Goddard

През следващите три години учените очакват мащабно сливане на две свръхмасивни черни дупки в галактиката SDSS J1430+2303, която се намира на около 1 милиард светлинни години от нас. Те са наблюдавали, че периодът на взаимно въртене на двойката свръхмасивни черни дупки постоянно намалява, и сега прогнозират предстоящ сблъсък помежду им.

На космически език "предстоящ" означава, че събитието може да се проточи цял живот, но учените са изчислили, че сблъсъкът може да се случи след няколко години. Свръхмасивните черни дупки имат обща маса от 200 милиона слънца и техният сблъсък сега е едно от най-дългоочакваните космически събития в съвременната астрономия.

Сблъскващи се черни дупки

През 2015 г. учените за първи път откриват сблъскващи се черни дупки, което поставя началото на нова ера в астрономията. Международен екип физици потвърди съществуването на гравитационните вълни, за които някога е предсказал теоретично Алберт Айнщайн. Откритието бележи едно от най-големите астрофизични открития на миналия век, което подобрява разбирането за това как функционира Вселената.

Екипът от Лазерната интерферометрична гравитационно-вълнова обсерватория (LIGO) открива сигнала за гравитационни вълни на 14 септември 2015 г. и го обявява в пресата през февруари 2016 г.

Откриването на гравитационните вълни е вълнуващо, тъй като това е последното голямо предсказание на Общата теория на относителността на Айнщайн, което трябва да бъде потвърдено. Тя помогна на учените да разберат как Вселената се оформя от масата.

Симулация, която разкрива спираловидно движещи се една към друга две свръхмасивни черни дупки. Кредит: NASA Goddard

Изследователят на гравитационните вълни Дейвид Блеър (David Blair) заявява, че гравитационните вълни са като звуковите вълни, но се движат в пространството със скоростта на светлината. Оттогава учените продължават да откриват гравитационни вълни, които изпращат пулсации през пространство-времето. Нещо повече, това позволява на учените да открият свръхмасивни черни дупки, за които е 99% вероятно да се сблъскат силно.

По-рано тази година съобщихме, че система черни дупки, които споделят името PKS 2131-021, са се движили стабилно една към друга в продължение на 100 милиона години и сега споделят двойна орбита. НАСА смята, че след около 10 000 години двете черни дупки ще се слеят и ще изпратят гравитационни вълни, които ще се разнесат из цялата Вселена.

Какво ще се случи при сливането на две черни дупки?

В новата статия, приета за публикуване в Astronomy & Astrophysics и достъпна в arXiv, изследователите описват двойка свръхмасивни черни дупки, които ще се сблъскат през следващите три години.

За разлика от PKS 2131-021, която вероятно ще се сблъска след 10 000 години, се предвижда свръхмасивната двойка черни дупки в центъра на галактиката SDSS J1430+2303 да се слеят след няколко години.

По-тежките вълни, генерирани от спираловидно движещи се една към друга и сблъскващи се свръхмасивни черни дупки, в диапазона от милиони до милиарди пъти масата на Слънцето, са в честотен диапазон, твърде нисък за нашите настоящи обсерватории.

И все пак, сливането на двойка свръхмасивни черни дупки е нещо много привлекателно за наблюдение. Дори без детектор, способен да усеща нискочестотни гравитационни вълни, учените очакват да видят огромен изблик на светлина в целия спектър.

В центъра J1430+2303. Кредит: DESI Legacy Surveys

Данните от избухването могат да подскажат на учените как се е развило събитието. Досега учените нямат представа как свръхмасивните черни дупки стават толкова големи и разчитат на няколко улики, за да разберат, че една от възможностите би могла да се дължи на сливания.

Така учените стигат до J1430+2303, за която наблюдават, че се държи странно. Те забелязват, че осцилациите в галактичното ядро стават все по-кратки и по-кратки от период от около година до едва един месец сега. Екипът е убеден, че в черните дупки се случва нещо странно, независимо дали може да става дума за мощен сблъсък или не.

Справка: Tick-Tock: The Imminent Merger of a Supermassive Black Hole Binary