20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Движението на тектоничните плочи на Земята за 40 секунди

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 март 2015 в 22:13141520
Снимка: EarthByte

Наскоро група учени от Университета на Сидни, Австралия, представят компютърен модел, който показва движението на тектоничните плочи като с всеки кадър минават по 1 милион години в един обзор на геоложките събития през последните 200 милиона години.

Допреди динозаврите да станат господари на сушата, въздуха и водата, Земята е имала само един гигантски суперконтинент, наречен Пангея. Тя се разпаднала на парчета преди около 200 милиона години и оттогава нейните фрагменти "дрейфват" -  носят се върху огромни парчета земна кора, наречени тектонични плочи - плъзгат се, сливат се и се разделят и стигат до сегашните си временни позиции.

"Това е голямо постижение и е много впечатляващо, че сега е възможно да се направи този анализ при тази резолюция", казва Торстен Бекер (Thorsten Becker), специалист по геодинамика в Университета на Южна Калифорния в Лос Анджелис.

Учените-геолози от Университета на Сидни като част от програмата EarthByte, описват изследването си в доклад, публикуван онлайн в Earth and Planetary Science Letters.

Предишната реконструкция на тези 200 милиона години на EarthByte е публикувана през 2012 г. като тектонично движение е било разделено на по-големи стъпки - от по 20 милиона години.