Двойно слънчево изригване предизвиква прекъсване на радиоизлъчванията над Азия и Австралия

Ваня Милева Последна промяна на 26 април 2022 в 09:10 10139 0

Двойното слънчево изригване в понеделник, 25 април 2022 г. Кредит: Space Weather Prediction Center/NOAA

Активно слънчево петно ​​изхвърли двойно слънчево изригване в понеделник, 25 април, което предизвиква някои прекъсвания на радиоизлъчванията над Азия и Австралия.

Слънчевото петно ​​AR2993 изхвърля две изригвания от клас M1 в бърза последователност, съобщава spaceweather.com.

Слънчевите изригвания представляват мощни изблици на електромагнитно излъчване. Изригванията от клас М са средни по мащаб - могат да нарушат някои радиочестоти и понякога да изложат астронавтите в космоса на по-високи от обичайните нива на радиация.

Слънчевото петно AR2993 е "средно по размер", обяснява слънчевият физик Дийн Песнел (Dean Pesnell) от Центъра за космически полети "Годард" на НАСА, но е със стотици милиони квадратни километра площ, площ, в която може да се побере Земята "удобно като яйце в гнездо".

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab

Слънчевите петна са области на Слънцето, където магнитното поле временно е много по-силно от околните области. Тези магнитни сили блокират потока на горещ газ от вътрешността на Слънцето, което прави слънчевите петна много по-хладни от заобикалящата ги среда. Слънчевите изригвания се случват, когато линиите на магнитното поле в близост до слънчеви петна се реорганизират експлозивно.

Понякога тези изригвания на радиация предизвикват и изхвърляния на коронална маса (CME), които са плазмени експлозии на Слънцето.

Изминаха няколко натоварени седмици за Слънцето, с множество активни слънчеви петна, предизвикващи изригвания. Слънчевата активност протича в редовни 11-годишни цикли, които се записват от 1775 г. Слънцето в момента е в слънчев цикъл 25 и е в период на нарастваща активност.

Слънчевият цикъл 25 се очаква да достигне своя пик в края на 2024 или началото на 2025 г., което означава, че честотата на слънчевите петна, слънчевите изригвания и CME се очаква да се увеличи.

Някои от тези изригвания и CME вероятно ще бъдат по-въздействащи от средните двойни M1, които Слънцето наскоро изхвърли. Само миналата седмица, на 19 и 20 април, различно слънчево петно ​​(AR2992) изригна с мощно изригване от клас Х.

X-изригванията са 10 пъти по-мощни от изригванията от M-клас и могат да причинят радиационни бури, които засягат спътниците, радиокомуникациите и дори електрическата мрежа на Земята. За щастие Земята не понесе пълната сила на X-изригването от миналата седмица, тъй като слънчевото петно ​​не беше обърнато директно към нашата планета.

Големите слънчеви изригвания и CME могат да предизвикат и великолепни полярни сияния по на юг от Северния полюс на Земята и по на север от Южния полюс, отколкото е типично. Слънчевите частици взаимодействат с магнитните полета около Земята, като възбуждат въздушните молекули в горните слоеве на атмосферата и ги карат да отделят фотони светлина. Резултатът е трепкащи светлинни завеси в зелено, синьо и розово.

Aurora ovation plot

Тъй като Слънцето продължава своята активност, планиращите да видят тези зрелишни небесни явления могат да се запознаят с прогнозите за полярното сияние могат да бъдат намерени в Центъра за прогнозиране на космическото време към Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA).

Източник: Sunspot sends off double flare, as solar activity ramps up, Live Science.