"Джеймс Уеб" вече вижда много ясно. Истинската работа може да започне през юли

Ваня Милева Последна промяна на 10 май 2022 в 07:41 19845 0

Кредит: NASA/JPL-Caltech (вляво), NASA/ESA/CSA/STScI (вдясно)

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" сега е в последната фаза на пускане в експлоатация и се подготвя за научни наблюдения. От над 1000 основни етапа, които обсерваторията е трябвало да достигне от стартирането си, за да започне да функционира напълно, днес екипът каза, че остават около двеста дейности. Но всички тези 200 са част от последната фаза на въвеждане в експлоатация на инструментите.

НАСА публикува снимка, направена от космическия телескоп "Джеймс Уеб" (JWST) на някои звезди и мъглявини в Големия Магеланов облак, галактика джудже, спътник на Млечния път. Виждаме също на изображението как космическият телескоп Spitzer, доскоро най-добрият телескоп, с който разполагаше астрономическата общност за заснемане на обекти в инфрачервеното лъчение, някога е виждал същите тези звезди и мъглявини, а "разликата е между земята и небето", така да се каже.

Но да, това не е изненадващо, това е разликата между 0,85-метровото огледало от Spitzer и 6,5-метровото чудовищно огледало от "Джеймс Уеб". Мъглите на снимката съдържат полицикличен ароматен въглеводород, както се съобщава в туита по-долу.

Огледалата вече са напълно подравнени и обсерваторията е близо до крайните си криогенни температури. Четирите научни инструмента са включени и между тях са NIRCam (Near-Infrared Camera) - камера за близка инфрачервена светлина, NIRSpec (Near-Infrared Spectrometer) - спектрометър за близка инфрачервена светлина, NIRISS (Near-Infrared Imager and Slitless Spectrometer) имиджър и спектрометър без прорези за близка инфрачервена светлина и MIRI (Mid-Infrared Instrument) - инструмент за средна инфрачервена светлина, както и FGS (Fine Guidance Sensor) - сензор за фино насочване, който предоставя високопрецизна информация за насочване като вход към системите за контрол на позицията на телескопа.

Части на JWST. Кредит: НАСА

Последният набор от дейности за въвеждане в експлоатация включва елементи за всеки инструмент, както и за механизмите за цялата обсерватория. Това е обширен набор от калибриране и характеристики на инструментите, използващи голямо разнообразие от астрономически източници, за да се тестват възможностите и силните страни на всеки инструмент.

Също така ще се извършва астрометрично калибриране на всеки инструмент, като се наблюдава малка част от небето в близката галактика, Големия Магеланов облак, и се сравняват изображенията с предишни наблюдения от други обсерватории, включително космическия телескоп "Хъбъл", което може да се види не само в челното изображение, а повече сравнения на първите изображения на инструментите с други обсерватории тук.

Екипът също така ще тества способностите на Уеб да прави „наблюдения на времевите серии“, „където е нужна много дълга серия от експозиции, за да проследи какво се случва по време на транзит на екзопланета“, казват изследователите.

Те също така трябва да тестват проследяването на движеща се цел. Това е за наблюдение на обекти в нашата собствена слънчева система, като луни около други планети, астероиди и покрити с лед обекти от пояса на Кайпер.

Досега телескопът надминава дори най-оптимистичните прогнози за това, което JWST ще може да види и направи.

Източник: Webb is Almost Ready. There’s One Last Thing To Do, Universe Today