"Джурасик Свят: Господство" - какво казват палеонтолозите за филма (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 10 юни 2022 в 07:20 18127 0

пернат динозавър
Кадър от филма Jurassic World Dominion. Кредит: IMDb

Феновете на динозаврите ще бъдат хипнотизирани от безброй праисторически животни и в обявения за последен от Джурасик ерата, „Джурасик свят: Господство“ (Universal Pictures, 2022.

Но дали представянето на динозаврите във филма се съгласува с  научните факти и това, което е известно на палеонтолозите?

Научно-популярният сайт Live Science се обръща към двама експерти в областта: Стив Брусат (Steve Brusatte), палеонтолог от Университета в Единбург в Шотландия, който е бил научен съветник на филма; и Кенет Лаковара (Kenneth Lacovara),  професор в Университета Роуан в Гласборо, Ню Джърси, и основател и директор на Парка и музея на фосилите "Джийн и Рик Еделман". Лаковара също открива и дава име на могъщия дредноутус (Dreadnoughtus schrani), дълговрат и огромен завропод динозавър, известен като титанозавър, който е представен във филма.

Jurassic World Dominion - Официален трейлър

Когато за първи път се обръща към Брусат режисьорът на филма Колин Тревъроу му казва: „Вижте, започвам да пиша следващия филм. Искам да сложа куп нови динозаври и искам да сложа най-накрая и няколко пернати динозаври“, споделя Брусат за Live Science.

Пернатите динозаври са „нещо, за което всички копнеем в света на палеонтологията“, коментира Брусат, който веднага се съгласява да прецени научните основи на филма.

Например „Джурасик свят: Господство“, който тръгва по кината и в България (както в САЩ) от петък, 10 юни, представя стадо паткоклюни динозаври, известни като паразавролофуси (Parasaurolophus), препускащи през снежен пейзаж.

„Имаше някои динозаври, които наистина са живели в снега“, отбеляза Брусат. Въпреки че като цяло Земята е била по-топла в епохата на динозаврите, отколкото днес, „над Арктическия кръг и дори близо до Арктическия кръг, би било студено, особено през зимните месеци“, обяснява Брусат.

Кенет Лаковара с откритите от него кости на дредноутус. Кредит: Wikimedia Commons

Палеонтологът също така обсъжда поведението на родителите при динозаврите, тъй като Блу, един от звездите хищни динозаври във филма, се вижда да се грижи за своето дете Бета.

„Много от по-малките динозаври, тези, които са имали пера, които са били много подобни на птици, са се грижели за малките си“, разказва Брусат.

„Всъщност имаме вкаменелости на родители, седнали в гнездата си, защитавайки яйцата си – много тъжно, защитавайки яйцата си от например пясъчни бури и наводнения, които в крайна сметка са ги погребали."

Въпреки че филмите блокбъстъри като „Джурасик свят: Господство“ не са научни учебници (например някои от размерите на праисторическите гиганти, като морското влечуго мозазавър, са преувеличени), е трудно да се преувеличи значението на филмовата поредица за палеонтологията.

„Сигурен съм, че ще има деца, гледащи „Джурасик свят: Господство“, които ще станат палеонтолози или учени заради тези филми“, коментира Лаковара пред Live Science.

Как оценява той изобразяването във филма на открития от него дредноутус, 60-тонен титанозавър с тегло, съответстващо на теглото на дузина африкански слона или седем тиранозавър рекс, живял преди около 77 милиона години в днешната Патагония, Аржентина?

„Наистина ми харесва“, котбелязва Лаковара, след като вижда трейлъра.

„Много ми харесва колко мускулести са краката и може да видите тези широки стернални пластини, разделящи гърдите. Имали са много широка стойка. Харесва ми също как тялото е предимно успоредно на земята, което според мен е нормалната поза за тези видове същества. Изглежда масивен, изглежда мощен, не изглежда особено приятелски настроен. Ето как си представям дредноутус."

Вижте видео интервюто:

Източник: Here's how paleontologists rate 'Jurassic World: Dominion' (Video)
Laura Geggel, Live Science