ЕКА избира между три "божества" за новата си космическа мисия през 2025 г.

Антония Петрова Последна промяна на 10 май 2017 в 11:34 5091 0

ARIEL, THOR и XIPE (Ариел, Тор и Шипе) - три космически божества и трима кандидати, между които Европейската космическа агенция (ЕКА) ще избира за новата си мисия, планирана за 2025 г.

Всяка от кандидат-мисиите има различна задача - изучаване на екзопланети, на физиката на космическата плазма и емисиите рентгенови лъчи. Победителят ще се присъедини към групата на четирите мисии на ЕКА от среден клас, част от Cosmic Vision 2015–2025 Plan.

Кандидатите за последното място в плана на космическата агенция ще бъдат представени пред научната общност на специално събитие в Париж на 3 юли (за което може да се подават заявления за присъствие до 10 юни), а ЕКА ще избере един от тримата през ноември.

Екзопланети, рентгенови лъчи или плазма; ESA/ATG Medialab

Всяка от мисиите има своите предимства. Засега изпъква ARIEL (Atmospheric Remote-Sensing Infrared Exoplanet Large-survey), която трябва да проучи атмосферите на 500 екзопланети, орбитиращи около звезди в близост до нашата Слънчева система.

Това е вероятно един от най-подходящите начини да се открият признаци на живот извън Слънчевата система, а тази мисия цели да определи химическия състав и физичните условия на редица полезни атмосфери. Тя ще бъде съсредоточена върху светове на близка орбита около звезди, потенциално неподходящи за живот, като ще помогне да се съберат данни за разбирането как са се формирали планетите.

Архангел Ариел е еврейско и християнско божество, означава "лъв на Бога"; Картина - “Ariel on a Bat’s Back” от Хенри Сингълтън; Източник: Google Arts Project

Древногерманското божество Тор, познато като властелин на гръмотевиците, светкавиците, бурите, силата и защитата на човечеството; Картината “Thor’s Battle Against the Jötnar” (1872) от Mårten Eskil Winge; Източник: Google Arts Project

THOR (Turbulence Heating ObserveR) от своя страна ще се опита да разбере как се загрява плазмата в космоса. Мисията ще орбитира около Земята. Докато легендарният бог на гръмотевиците Тор защитава царството на Земята от злото, този Тор е насочен към изучаване на слънчевите взаимодействия между нашето Слънце и Земята.

Хиляди километри над нас "Тор" ще изучава загряването на плазмата, ще наблюдава слънчевите ветрове и взаимодействието им със земното магнитно поле. Тор ще наблюдава и ще помага на хората да разберат поведението на плазмата при турбулентни условия и така да разкрие причините зад енергийното разсейване при затопляне на плазмата.

Шипе Тотек е божество на ацтеките, отговарящо за добрия живот, смъртта и възкресението

Последна, но не и по значение, е мисията XIPE (X-ray Imaging Polarimetry Explorer), по аналогия с бога на ацтеките Шипе Тотек (Xipe Totec), която ще изследва емисиите рентгенови лъчи от обекти като супернови, галактически струи и черни дупки или всякакъв род високоенергийни източници в космоса. Целта ще бъде да се разбере по какъв начин се държи материята при екстремални условия.

ЕКА вече избра три други мисии от среден клас, част от нейния Cosmic Vision 2015–2025 Plan за следващите 10 години. Solar Orbiter ще стартира през 2018 г. със задачата да проучва "повърхността" на Слънцето. През 2020 г. в космоса излиза Euclid в опит да направи карта на тъмната материя и тъмната енергия. Plato през 2024 г. пък ще търси обитаеми скалисти планети около подобни на Слънцето звезди.