15 ноември 2019
  •  Говорят медиците

ЕКА официално обяви краят на мисията на модула върху кометата (инфографики)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 февруари 2016 в 11:1029990
Снимка: Cite de l'espace, Toulouse

След неуморните опити да възвърне контакта си с първият космически апарат, кацнал на комета, Европейската космическа агенция (ЕКА) официално ще приключи мисията Philae тази седмица.

Сондата Розета, която изпрати Philae на кометата 67P / Чурюмов-Герасименко, все още е на орбита около нея и ще продължи да събира данни, съобщи Scientific American.

Мисията Розета стартира през март 2004 и стигна кометата през август 2014 г. През ноември 2015 г., корабът майка Rosetta изпрати до повърхността на кометата спускаемия апарат Philae, който трябваше да направи допълнителни научни изследвания на повърхността на кометата. Но неудачното кацане доведе до няколкократното отскачане на повърхността на кометата и модулът остана в сянка, след като поработи само 60 часа.

Всъщност отскокът помогна да се разкрият някои подробности за повърхността на кометата, която първоначално се очакваше да бъде сравнително мека. "Много хора ни предупреждаваха, че ще потъне в повърхността на кометата като паднал камък в пресен сняг," разказва Щефан Уламек (Stephan Ulamec), ръководител на Philae за мисията Розета. Но повърхността на кометата се оказа твърда и отскачането на Philae.изненада изследователите.

Сбогом, Philae!

Космическият модул, който се спусна на кометата не отговаря на опитите за връзка и сега изглежда сигурно, че апаратът е заспал завинаги.

Последният път, когато командният център успя да се свърже с апарата е 9 юли миналата година. Оттогава системата не показва никакви признаци на живот.

Кометата продължава да се отдалечава от Слънцето, охлажда се и съответно повърхността й се осветява все по-зле. Така се изпариха и последните надежди да се събуди модулът Philae. Най-вероятно модулът се намира на засенчено място, където не прониква слънчева светлина и не може да получи енергията, необходима му за да работи

Според учените от януари 2016 г. кометата вече е твърде далеч, за да могат слънчевите лъчи да достигнат някога отново соларните панели на модула Philae.

Загубата на контакт с модула не разочарова Уламек като се има предвид какво предизвикателство бе самата мисия и колко данни все пак Philae успя да събере въпреки трудностите. "Малко е разочароващо, след като успяхме да направим контакт отново миналото лято и след усещането, че имаме реален шанс да получим още допълнителни данни", споделя Уламек. Но да кажем "сбогом" на Philae винаги е било в плана на мисията. "Факт е, че животът ни е ограничен, както и на нашите мисии".

Първата в историята на човечеството изследователска мисия за кацане на повърхността на комета ще приключи на 30 септември тази година. На този ден космическият кораб Rosetta ще се спусне по спирала и ще падне на повърхността на кометата 67P/Чюрумов-Герасименко.