25 май 2020

ESA намери нови следи от глобален потоп на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 02 март 2017 в 15:5946840
Снимка: ESA
Свързани новини

Сондата Mars Express на Европейската космическа агенция направи снимка, в която се виждат нови доказателства за минал глобален потоп на Марс.

Мощното наводнение е оставило канал с дължина от три хиляди километра, се отбелязва сайтът на агенцията.

Според изследователите, приблизително преди 3.6 - 3.4 милиарда години, областта Тарсис на Марс е разтърсена от мощни земетресения и вулканични изригвания, които са довели до наводняване на големи площи на Червената планета.

Тези древни мощни наводнения са оставили своя отпечатък върху повърхността на Марс.

Според изследователите кратерът Востър, който се намира в центъра на изображението, напомня на острова, чийто краища са били подкопани от водните потоци на меганаводнението.

Докато голяма част от материала, заобикалящ кратера, който първоначално е изхвърлен от вътрешността на кратера по време на удара, е ерозирал, а участъкът след потопа е оцелял. С течение на времето това е довело до цялостния облик на острова се е закръглил с характерна стъпаловидна топография, която може би подсказва различни епизоди от наводненията.

От друга страна, отломките, заобикалящи съседния кратер са останали непокътнати. Това предполага, той се е образувал след основното наводнение.