ESA подготвя план за орбитален космически кораб в горещата плътна атмосфера на Венера (видео)

Революционната мисия на Венера обещава „нова ера“ в изследването на опасната планета

Ваня Милева Последна промяна на 03 август 2022 в 00:01 4752 0

Европейската космическа агенция (ЕКА) подготвя подробен план за безопасно изпращане на орбитален космически кораб в „горещата, плътна атмосфера“ на Венера. Кредит: Unsplash/Daniel Olah

Европейската космическа агенция се готви да изпрати орбитален космически кораб до "горещата, гъста атмосфера" на Венера, без да изгори.

Това постижение означава, че ще е нужен подробен план, който ще изисква малко нестандартно мислене, което ще им позволи да изпратят космическия кораб на 150 километра от повърхността, за да се изследва най-горещата планета в Слънчевата система с атмосфера, съставена от въглероден диоксид и изпарения на сярна киселина.

Мисията EnVision на ESA на ниска орбита в атмосферата на Венера

Европейската космическа агенция (ESA) сега е в процес на разработване на вече изпитан метод, наречен "аerbraking"  или "въздушна спирачка" - маневра на космически полет, която снижава високата точка на елиптична орбита (апоапсис) чрез летене през атмосферата в ниската точка на орбитата (периапсис). Полученото съпротивление забавя космическия кораб. Еърбрейкингът се използва, когато космически кораб изисква ниска орбита след пристигането си до планета с атмосфера, тъй като изисква по-малко гориво, отколкото използването на двигатели за забавяне.

Пример за Aerbraking. Легенда:        Mars Reconnaissance Orbiter        Марс

ESA ще използва апарат с размерите на ван, който постепенно забавя и понижава орбитата си, докато не премине траекторията му през горещата и плътна атмосфера на Венера.

Мисията EnVision има за цел да направи хиляди преминавания през атмосферата на Венера през следващите две години. Тази маневра е важна за мисията.

Мисията EnVision до Венера ще изследва защо най-близкият съсед на Земята е толкова различен. Кредит: NASA / JAXA / ISAS / DARTS / Damia Bouic / VR2Planets

Ръководителят на изследването на EnVision Томас Воарин (Thomas Voirin) обяснява, че орбиталният космически кораб ще влезе в орбитата на Венера на много голяма надморска височина от около 250 000 километра и ще се спусне до полярна орбита на височина500 километра за научни операции. След това космическият кораб бавно ще се спусне до 130 километра от повърхността.

Тази маневра няма да се извърши за първи път, методът е използван и от други космически кораби на Марс, особено от Mars Reconnaissance Orbiter и ExoMars Trace Gas Orbiter. ESA заяви, че като се има предвид свръхгъстата атмосфера на Венера, те са тествали различни материали за космически кораби, за да видят дали могат да издържат на сърфирането през атмосферата.

Концепция на художник от мисията EnVision на ESA на Венера. Кредит: ESA/VR2Planets/DamiaBouic

Venus Express на ESA вече е извършвал експериментално еърбрейк - забавяне, използвайки съпротивлението на атмосферата - по време на мисията си през 2014 г. и успява да събере ценни данни, обикаляйки около Венера в продължение на осем години, преди да изчерпи горивото си и да се потопи в нейната атмосфера.

Независимо от това, еърбрейкингът в атмосферата на Венера все още е опасно предизвикателство предвид нейната гравитация, която е 10 пъти по-висока от тази на Марс, и състава на нейната атмосфера, който може да повлияе на космическия кораб.

Как проучването EnVision на ESA ще изследва Венера

ESA обяви за първи път мисията EnVision през 2021 г., планирайки да пристигне на най-горещата планета в Слънчевата система в началото на следващото десетилетие, което е няколко години след целевата дата за изстрелване на мисията DAVINCI на НАСА - 2029 г.

Според Планетарното общество ESA ще изстреля мисията EnVision на борда на ракета Ariane 6 през 2031 г. и около 15 месеца по-късно EnVision ще достигне Венера и ще навлезе в своята елиптична орбита. Космическият кораб ще остане там в продължение на 16 месеца, преди да навлезе в горните слоеве на атмосферата на Венера, за да направи еърбрейк и да наблюдава отблизо Венера в продължение на години с помощта на най-съвременни научни инструменти.

Гъстата атмосфера на Венера затруднява наблюдението на долните слоеве на атмосферата и повърхността ѝ. Но EnVision ще бъде проектиран така, че да разполага със спектрометри, които да наблюдават точно в такива малки прозорци, където няколко дължини на вълните стават видими, за да се разбере какво има вътре във Венера.

EnVision е продължение на изключително успешния Venus Express на ESA (2005-2014), мисия, която се фокусира основно върху атмосферните изследвания, но също така направи драматични открития, които сочат възможни вулканични горещи точки на повърхността на планетата. Космическият кораб Akatsuki на JAXA също изучава атмосферата от 2015 г.

EnVision значително ще подобри радарните изображения на повърхността, получени от Magellan на НАСА през 90-те години. Работейки заедно с предстоящите мисии на НАСА DAVINCI+  и VERITAS, трите нови космически кораби ще предостави най-цялостното изследване на Венера, правено някога.

Космическата агенция планира да използва инфрачервен спектрометър със средна разделителна способност, който ще изследва състава на повърхността и долните слоеве на атмосферата на Венера. Те ще използват ултравиолетов спектрометър, за да изследват облаците от сярна киселина на планетата и атмосферата, в която се намират загадъчни тъмни петна, които поглъщат светлината от Слънцето.

EnVision е ръководена от ESA мисия с важен принос от НАСА, която ще осигури VenSAR (радар със синтетична апертура - Synthetic Aperture Radar), както и поддръжка на Deep Space Network. Другите инструменти за полезен товар са предоставени от държавите-членки на ESA, като Италианската космическа агенция ASI, Германския аерокосмически център DLR, Белгийската агенция за космически изследвания и приложения BelSPO и Гренския Национален център за космически изследвания CNES, ръководят доставката съответно на SRS (Радар за подповърхностно сондиране - Subsurface Sounding Radar) и спектрометрите VenSpec-M, VenSpec-H и VenSpec-U. Научният експеримент в радиодиапазона се ръководи от институти във Франция и Германия.

Източник: ESA selects revolutionary Venus mission EnVision