20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Един от свитъците от Мъртво море може да има различен произход

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 септември 2019 в 09:3725620
Светлинна микроскопия на Храмовия свитък, показваща слоестата му структура от макро към микроскала. Снимка: R. SCHEUTZ ET AL/SCI. ADV. 2019

Десетилетия след откриването на свитъците от Мъртво море, известни същo и като "Кумрански ръкописи", в 11 пустинни пещери на Кумран край Мъртво море в периода между 1947 г. и 1956 г., древните текстове все още предлагат изненади.

Химичният анализ на Храмовия свитък, най-дългият от тях, разкрива наличието на покритие от соли върху надписаната страна на свитъка, каквото не е откривано преди върху другите ръкописи. Необичайното покритие предполага, че забележително светлият пергамент е изработен по различен начин от останалите, поясняват учените в своята публикация в Science Advances.

Все още не е ясно по какъв начин минералното покритие може да е допринесло за изненадващия вид на свитъка, обяснява Адмир Масич (Admir Masic), експерт от материалите от Масачузетския технологичен институт (MIT). Но проучването на характеристиките на този ръкопис могат да допринесат за методите на съхранение на тези 2 000-годишни документи, които включват части от Стария Завет, а също и за разпознаване на фалшификати.

Масич и колегите му изследват малък фрагмент от Храмовия свитък, използвайки рентгеново лъчение и Раман спектроскопия. Тези техники представляват облъчване на проба с радиация и измерване на светлината, която се излъчва обратно, за да определят химичния състав на материалите.

Изпозлвайки рентгеново лъчение и Раман спектроскопия, за да изследват фрагментите от Храмовия свитък (показан изглед от двете страни), учените откриват върху страната с надписа особено покритие от соли, което не е откривано досега при другите свитъци от Мъртво море. Кредит: R. SCHEUTZ ET AL/SCI. ADV. 2019

"Изненадата дойде от солите, които изобщо не очаквахме да открием", обяснява Масич.

Сместа, покриваща Храмовия свитък е съставена основно от сулфатни соли, включително минерали като гипс, глауберит и тенардит, които не са откривани преди върху свитъците от Мъртво море.

"Понякога върху тези свитъци или фрагменти се откриват много неорганични съединения и те вероятно идват от пещерите", пояснява Масич.

Но тъй като минералните соли, открити върху Храмовия свитък обикновено не се откриват в региона около Мъртво море, учените заключват, че вероятно са използвани за изработването на папируса.

Тази техника за покритие с минерални соли може би не е използвана само за Храмовия свитък. При подробен анализ на фрагменти от Кумрански свитъци от друга пещера, екипът открива следи от подобни соли и върху друг ръкопис. Следващата стъпка е да се провери къде такива минерали се срещат естествено в природата, за да се определи дали материалите, използвани за направата на свитъците са донесени от друг регион, обяснява Масич.

Източник: Science news - The longest Dead Sea Scroll sports a salt finish that the others lack