Една четвърт от всички известни видове пчели не са виждани от 1990 г. и това е лоша новина

Ваня Милева Последна промяна на 27 януари 2021 в 00:02 8861 1

Кредит Wikimedia Commons

Броят на регистрираните видове пчели е намалял рязко от 90-те години на миналия век, според глобален анализ на популациите на пчелите.

Въпреки че това не означава непременно, че всички тези видове са изчезнали, това означава, че са станали по-редки - достатъчно редки, че никой не може да ги открие лесно в дивата природа.

Дивите пчели опрашват цветовете и това е важно за възпроизводството на стотици хиляди диви растителни видове и е от решаващо значение за добивите при около 85% от земеделските култури. Наблюдавано е намаляване на изобилието и разнообразието на пчелните видове на всички нива - на местно, регионално и държавно ниво по всички континенти.

Аржентинските изследователи Едуардо Затара (Eduardo Zattara) и Марсело Айзен (Marcelo Aizen) проучват колко видове диви пчели се наблюдават всяка година, записани в Глобалния информационен фонд за биологичното разнообразие (GBIF), платформа, в която хората могат да записват наблюдения на пчелни видове. GBIF групира данни от широк спектър от източници на данни, населени места, стратегии за записване и географски области.

Техните констатации показват, че 25% по-малко видове са съобщени на GBIF между 2006 и 2015 г. в сравнение с записите, налични преди 1990 г. Това е особено тревожно, тъй като броят на записите в базата данни всъщност се е увеличил с около 55% от 2000 г., така че спадът не се дължи на липса на наблюдения, обясниха изследователите.

„С участието на гражданите и възможността за споделяне на данни, записите растат експоненциално, но броят на видовете, отчетени в тези записи, намалява“, коментира Едуардо Затара, водещ автор и изследовател от Университета Комауе в Аржентина, пред The Guardian. „Това все още не е пчелен катаклизъм, но това, което можем да кажем, е, че дивите пчели не може да се каже, че процъфтяват“.

Спадът не е разпределен равномерно между пчелните семейства, показва проучването. Наблюденията на по-редки видове пчели са спаднали по-рязко от тези на по-често срещаните семейства. Записите на Melittidae, пчелно семейство, открито в Африка, са спаднали с 41% от 90-те години на миналия век, докато пчелите Halictid, второто най-често срещано семейство, са намалели със 17% през същия период.

Женска Melitta maura от семейство Melittidae Метално зелена халиктидна пчела.
Източник: Wikimedia Commons

Изследването има някои ограничения. Най-вече резултатите са обект на известна несигурност поради разнообразието от източници на данни, включени в GBIF. Това прави невъзможно да се стигне до окончателни заключения за отделни видове, казват изследователите. И все пак, дори като се вземат предвид възможните изкривявания на данните, тенденцията, наблюдавана в проучването, е ясна и съвпада с други предишни доклади относно предизвикателствата, пред които са изправени пчелите.

„Предвид настоящата перспектива за глобалното биологично разнообразие, е по-вероятно тези тенденции да отразяват съществуващите сценарии за намаляване на разнообразието на пчелите“, пишат изследователите в изследването. „В най-добрия сценарий това може да означава, че хиляди видове пчели са станали твърде редки, при най-лошия сценарий те може вече да са изчезнали на местно или глобално ниво".

Пчелите и другите опрашители са изправени пред много трудности - те губят местообитанията си заради земеделието, добива на ресурси и  развитието на градовете, а също така са засегнати от замърсяването на въздуха и злоупотребата с пестициди, които могат да убият пряко пчелите и да повлияят на способността им за навигация или погубвайки храната им. Изменението на климата също е голямо предизвикателство, тъй като много пчели не успяват да мигрират в по-хладни райони.

Според първия глобален научен преглед от 2019 г. насекомите могат да изчезнат в рамките на един век, ако техният бърз темп на спад се запази.

Някои мислят, че няма да загубим много с изчезването на тези насекоми, но учените ни предупреждават, че драматичният спад на броя им по целия свят ще се превърне в "катастрофална" загуба за природните екосистеми.

Справка: Worldwide occurrence records suggest a global decline in bee species richness
Eduardo E. Zattara 5, Marcelo A. Aizen
One Earth, DOI: https://doi.org/10.1016/j.oneear.2020.12.005

Източник: A quarter of all known bees “haven’t been seen” since 1990 — and this is bad news, ZMEScience

WOW

27.01 2021 в 13:28

Г-жо Милева моля преписвайте от научни, а не от лобистки източници! Видовото разнообразие е доста щекотлива тема, особено при насекомите. До началото на 21 век насекомите се характеризираха главно по морфологични белези. Получаваше се ситуацията един вид често да бъде описван няколко пъти. Когато през последните години навлезе ДНК идентификацията и интернет бази с данни се оказа, че някои видове просто не могат да бъдат намерени, а други са различни популации на един и същ вид. Много учени, особено от третия свят, спекулираха защото е престижно да кръщаваш нови видове и затова намираха всякакви. Сега, когато вече се слага в ред в таксономията се оказва, че реално видовете са по-малко. Всякакви "зелени идиоти" спекулират по темата и си измислят проблеми от този факт. Най-често срещаната простотия е как климатичните изменения видите ли убиват видовете които всъщност никога не са съществували!