Една проста промяна във вятърните турбини може да помогне за опазването на птиците

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 28 август 2020 в 09:16 6747 0

Кредит Norwegian Institute for Nature Research

Вятърните електроцентрали имат своите предимства като източник на чиста възобновяема енергия, но представляват опасност за местните птици. Ново изследване, публикувано в Ecology and Evolution, предлага малка промяна в дизайна на турбините, която ще има голям ефект за безопасността на птиците и става дума просто за боядисване.

В експеримент, проведен в норвежкия архипелаг Смола, промяната на цвета само на едно от рамената на витлата на турбините в черно, води до намаляване на смъртните случаи на птиците със средно 70% годишно, при измервания в рамките на три години и половина. В свързан експеримент, боядисването на някои от основите на турбините в черно също намаляват броя на смъртните случаи на птиците.

Въпреки че изследването включва само една вятърна централа и малко на брой птици - шест жертви при четири боядисани турбини и 18 жертви при четири небоядисани контролни турбини - то все пак посочва начин птиците да се представят без да се правят инженерни промени.

"В този случай боядисването на витлата беше трудно, тъй като вятърните турбини вече бяха инсталирани", разказва консервационният биолог Роел Мей (Roel May) от Норвежкия институт за природни изследвания (Norwegian Institute for Nature Research (NINA)). "Ако боядисването се направи преди построяването, както цената, така и смъртността на птиците, ще бъдат намалени".

Съществуват малко данни точно колко птици умират годишно заради вятърните турбини. Някои оценки определят десетки хиляди, което е значителен брой, макар и само част от случаите, в които птиците се сблъскват с далекопроводи или други генератори на енергия, възлизащи на десетки милиони.

Боядисаните рамене могат да са решение на проблема. Учените смятат, че това прави турбините по-забележими за птиците и намалява ефекта, при който движещите се обекти са по-трудни за фокусиране.

Изследването разглежда и други възможни решения като покриването на витлата с ултравиолетова боя или разполагането на турбините по такъв начин, че да да се избегнат зоните, в които птиците се реят.

В случая техниката с боядисването в черно е най-ефективната, но учените обясняват, че могат да бъдат изпробвани и други цветове и техники. Това е многообещаваща първа стъпна, но са необходими още много изследвания на различни места, за да се открие кой е най-добрият вариант.

Според Мартин Харпър (Martin Harper), директор по консервацията в Кралското дружество за защита на птиците във Великобритания, иновации като тази могат да се комбинират, за да се намали рискът за дивите животни.

"Вятърните турбини са правилната технология, когато намерим подходящите места за тях, затова изследвания като това са ценни и допринасят за познанието ни какви допълнителни облекчения може да бъдат направени, когато идентифицираме подходящите места за вятърни централи", смята Харпър, който не е част от изследването. "Както се обяснява в доклада, той изследва само едно място и е необходима повече работа, така че ще е интересно да видим още изследвания в тази област".

Източник: Science alert - Making One Simple Change to Wind Turbines Could Cut Bird Deaths by 70 Percent