Ефектът на горилата или как няма да видим извънземно дори да ни е пред лицето

НаукаOFFNews Последна промяна на 16 април 2018 в 00:32 16495 0

Виждате ли нещо необичайно в това изображение? Кредит: Модифицирана снимка на оригинална фотография на НАСА

Защо не можем да намерим видими признаци на активност на извънземни цивилизации, въпреки че на теория такива цивилизации трябва да има в много части на Вселената и да влезем в контакт с тях?

Изследователите посочват една от основните причини - тя се крие в психологическите особености на човека.

Констатациите, публикувани в списание Acta Astronautica във вторник (10 април), разкриват ограниченията при търсенето на извънземен разум или ETI - хората са спънати от собствените си предубеждения и ограничения на вниманието и може да пропуснат извънземния разум, кори да са лице в лице с него, отбелязват изследователите от Университета в Кадис, Испания.

Те установиха в експеримент, че повечето хора, на които е възложено да потърсят признаци на изработени от хора структури върху извънземни терени, напълно пропускат една малка фигура на горила, вмъкната в едно от изображенията.

"Ние мислим, че ETI е друга форма на човека, но е много по-напреднала", заяви пред Live Science водещият автор на изследването Габриел де ла Торе (Gabriel de la Torre), невропсихолог от Университета в Кадис. "Ние се опитваме да разберем как (и ако) е направен света, като го вместваме в нашите вярвания, конструкции и сетива. [В] реалността, [това] може да бъде много по-различно".

Вътре в кратера Окатор на планетата джудже Церера има странна структура, която прилича на квадрат в триъгълник. Кредит: NASA/JPL-Caltech

Границите на нашето въображение

Границите на човешкото въображение вероятно ограничават търсенето на извънземен живот, коментира Сет Шостак, старши астроном в Института SETI, който използва радио и оптични наблюдения в търсене на разумни извънземни.

"Получавам имейли, които казват: "Вие просто мислите ограничено", разказва Шостак. "Доста лесно е да се каже, но това не ни помага много в търсенето".

В новия доклад Де ла Торе и съавторите му твърдят, че извънземните може да не комуникират с радио или светлинни вълни - основните носители, които използват хората, за да търсят сигнали от чужди цивилизации. Вместо това извънземните биха могли да общуват чрез тъмната материя, дори самите извънземни могат да са тъмна материя, пишат изследователите.

Ефектът на горилата

В този смисъл хората може да са толкова съсредоточени в търсенето на извънземни, използвайки позната ни технология, а да не откриват комуникации, които са навсякъде около нас, отбелязват изследователите.

За да демонстрират ограничеността на човешкото внимание, изследователите проведоха експеримент, вдъхновен от един известен психологически тест от 1999 г. В него участниците са помолени да гледат кратко видео на хора, подхвърлящи си баскетболна топка един на друг, както и да проследят общия брой пасове между играчите, облечени в бяло.

По време на видеото​ човек в костюм на горила се появява в центъра на сцената, удря се в гърдите и изчезва отново. Приблизително половината от 192-те участника в първоначалното проучване не успяват да видят костюмираната фигура.

Космическата горила

Испанските изследователи актуализираха този експеримент за нуждите на SETI като поискаха от 137 участника да разгледат спътникови снимки и да търсят структури, които изглеждат неестествени, построени от хора (или извънземни) като например мост, сграда или път. В едно изображение изследователите вмъкнаха малка снимка на човек в костюм от горила.

Оказа се, че ако в обикновената ситуация човек забелязва такава аномалия почти винаги, то концентрацията на вниманието върху някои специфични аспекти на фотографиите пречи на 66% от доброволците да видят "горилите".

Според Де ла Торе опитите да се намерят следи от извънземен живот в снимките са неуспешни, защото хората разчитат на собствените си идеи за вероятната форма на хипотетичните извънземни.

Изследователите също така провериха дали участниците в експеримента имат по-интуитивен когнитивен стил* или по-аналитичен когнитивен стил.

*Когнитивен стил е термин, въведен от Юнг и се отнася до умствени процеси, които хората използват, за да възприемат и преценят определена информация.

Може да се предположи, че по-интуитивните типове хора ще бъдат по-малко внимателни и няма да забележат горилата, но се оказва точно обратното - хората с по-рационален ум (като учените) са по-склонни да анализират по начин, който може да бъде дълбоко погрешен.

"Тези с по-интуитивен когнитивен стил откриваха горилата по-често в сравнение с тези с по-рационален/аналитичен стил", отбелязва Де ла Торе. Може да се окаже, че рационалните типове са по-фокусирани върху задачата, което ги прави слепи за неочаквани явления като горилата.

За съжаление, това откритие не увеличава шансовете ни за намиране на братя по разум.