20 юни 2018
  •  Говорят медиците

Еколозите са открили нов клас атмосферни, разрушаващи озона вещества

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 февруари 2015 в 11:3428570
Озоновата дупка. Снимка: NASA/Rob Simmon

Европейски еколози са открили в атмосферата на нашата планета неизвестен досега клас химични вещества, които разрушават озоновия слой не по-зле от фреоните и чиято концентрация във въздуха бързо нараства, което е нова заплаха за озоновия щит на Земята, се казва в статия, публикувана в списание Nature Geoscience.

"Ние трябва да продължим да следим състоянието на атмосферата и концентрацията на тези газове за да се определи техния източник. Сега озоновия слой все още изпитва благоприятния ефект на забраната на фреоните, но нарастващата концентрация на дихлорометан в атмосферата може да ги неутрализира и да внесе много несигурност в нашите прогнози за бъдещото състояние на озона и климата"- заяви Мартин Чипърфийлд (Martyn Chipperfield) от университета в Лийдс (Великобритания).

Чипърфийлд и неговите колеги са открили нов клас органични вещества, които нарушават озоновия слой, наблюдавайки промените в концентрациите на антропогенни и природни съединения, които съдържат халогените - хлор, бром, йод.

Както отбелязват учените, тези молекули са широко разпространени в природата и промишлеността и могат лесно да унищожат озона, но еколозите не са им обръщали много внимание досега, защото се разпадат много бързо и остават в атмосферата не по-дълго от шест месеца. Поради тази причина, учените често ги наричат ​​VSLS - "краткотрайни вещества".

Авторите на статията решили да проверят колко е висока сега концентрацията им във въздуха, както и дали те влияят, поне в някаква степен, върху озоновия щит в земната стратосфера. Първите измервания показват, че делът на VSLS във въздуха са не само високи, но и доста бързо нарастват през последните 20 години. В някои части на света, отбелязват учените, тяхната концентрация се е удвоила и като цяло, делът на хлорсъдържащи вещества от този клас е 50 пъти по-голям от концентрацията на хлоровите фреони в атмосферата.

Засега учените не знаят откъде са се взели тези допълнителни VSLS вещества и дали основният им източник е човека или дивата природа. Като възможен виновник Чипърфийлд и колегите му посочват ​​производството на промишлени разтворители, миещи и дезинфекционни средства, както и хартиената промишленост.