Експлоадиращата "Крава" е последвана, между другото, от "Коала" (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 28 май 2020 в 13:08 6486 0

Схематично представяне на FBOT. Кредит: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

Какви са тези селскостопански и диви животни в космоса?

На 16 юни 2018 г. в космоса се разнася невероятно ярка експлозия и се задържа няколко седмици в нашето небе. Светлината от загадъчния взрив пътува, за да стигне до нас, 200 милиона светлинни години от недрата на съзвездието Херкулес и заблестява със сиянието на почти 100 свръхнови. Тя естествено привлича вниманието на земните наблюдатели и накрая изчезва от небето.

Астрономите я наричат „Кравата“ заради последните букви от официалното й название AT2018cow.

От момента на откриването ѝ учените усещат, че това не е типична свръхнова. Първо, защото е толкова ярка, 10 до 100 пъти по-ярка от обикновена супернова, особено в синята светлина. Второ, че достига максималната си светимост много бързо, но също така и че отново става по-слаба много по-бързо в сравнение с обикновените свръхнови. И трето, огромни количества материал се изхвърлят в космоса с много високи скорости, много повече от тези на обикновените свръхнови. И накрая специалното бе, че се случва в малка галактика с малко метал (за астрофизиците всичко, което не е водород или хелий, е "метал").

На 16 юни 2018 г. космическа експлозия, наречена "Крава", избухна в съзвездието Херкулес на разстояние 200 милиона светлинни години. Сега учените смятат, че точно тогава се е родила черна дупка или неутронна звезда, наблюдавана от Земята за първи път. Кредит: Raffaella Margutti/Northwestern University

Както и да е, тъй като бе само един толкова странен обект, може да се помисли, че става дума за единичен, изолиран случай, но сега са открити още две от тези странни свръхнови.

Оказа се, че „Кравата“ не е сама. С помощта на обсерваторията WM Keck в Маунакея на Хаваите астрономите откриват още две подобни. Едната е открита през 2016 г., дори преди "Кравата", на която е дадено красивото име CRTS-CSS161010 J045834-081803 (за кратко CSS161010), другата е открита през същата година като Кравата и получава името ZTF18abvkwla, а от последните букви успяват да направят „Коалата“, така че се получи този прякор. И ако има не един, а три такива обекта с едни и същи свойства, може да се определят като нов клас и точно това се случва. Кравата, Коалата и CSS161010 са примери за това, което се нарича „бързи сини оптични преходни обекти“ (FBOT - fast blue optical transients).

Това силно светещо семейство има опит да изненадва астрономите с бързите си мощни изблици на енергия.

Илюстрация на художник, сравняваща FBOT с нормалните избухвания на свръхнови и гама експлозиите (GRB - gamma-ray burst). Кредит: Bill Saxton, NRAO/AUI/NSF

В известен смисъл FBOT изглеждат като другите експлозивни обекти (те са „преходни“), а именно свръхнови тип II (масивни звезди, които издухват външните си слоеве в края на живота си и чието ядро ​​се свива в неутронна звезда) и GRB-свръхнови, експлодиращи звезди, които изхвърлят в тесни снопове (струи или джетове) много енергия под формата на гама лъчи.

Това, което прави тези светещи FBOT странни е, че те приличат по експлозии на свръхнови, но избухват и изчезват много по-бързо. Освен това са изключително горещи, което ги прави по-сини на цвят от стандартните свръхнови.

Освен това, докато тези нови експлозивни FBOT са също толкова мощни, колкото дългите гама експлозии (GRB - gamma-ray burst) и могат също така да пускат джетове с релативистични скорости, техните подписи при наблюденията са различни по това, че са заобиколени от много материя. И за разлика от GRB, „Кравата“ и CSS161010 съдържат водород.

„Не виждаме тези два елемента в спектрите на GRB-свръхновите, защото смятаме, че GRB произхождат от умиращи звезди, които са били„ лишени от обвивките от водород и хелий, преди да колапсират в нова черна дупка“, пишат изследователите.

Големият въпрос е разбира се какво обяснява странните свойства на FBOT, защо те са толкова странни свръхнови. Астрономите не са съвсем сигурни, но подозират, че FBOT, също като свръхновите от тип II и GRB, започват с масивна звезда, която стига до края на краткия си, но бурен живот. Като една нормална свръхнова тя издухва външните си слоеве във всички посоки. Понякога около получената неутронна звезда или черна дупка възниква бързо въртящ се диск и когато това се случи, се образуват и две тесни струи (джетове), които изхвърлят материал и радиация в противоположни посоки - като GRB. И в случая на FBOT, тази струя след това се сблъсква с плътен облак газ, по-рано изсмукан от звездата в неексплозивната й фаза под формата на мощни звездни ветрове.

Възможно е също така FBOT да имат съвсем друго обяснение, а именно, че са звезди, които са погълнати от черни дупки със среден размер, така наречените черни дупки с междинна маса (IMBH).

Едно по-нататъшно проучване трябва да покаже какъв е истинският механизъм зад тези странни експлозии.

Справка: Anna Y. Q. Ho et al. The Koala: A Fast Blue Optical Transient with Luminous Radio Emission from a Starburst Dwarf Galaxy at z = 0.27, The Astrophysical Journal (2020). DOI: 10.3847/1538-4357/ab8bcf

D. L. Coppejans et al. A Mildly Relativistic Outflow from the Energetic, Fast-rising Blue Optical Transient CSS161010 in a Dwarf Galaxy, The Astrophysical Journal (2020). DOI: 10.3847/2041-8213/ab8cc7

Източник: The 'Cow' mystery strikes back: Two more rare, explosive events captured, Phys.org .