22 октомври 2017
  •  Говорят медиците

Експлозия на свръхнова дава материал за образуване на планети

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 март 2015 в 06:5813800
Данните от SOFIA показват, топъл прах (бяло), който е оцелял в остатъците от свръхнова. Облакът от Sagittarius A East може да се проследи в рентгенови лъчи (в синьо). Радиолъчите (червено) показват разширяващите се шокови вълни в сблъсък с околните междузвездните облаци (в зелено). Снимка: NASA/CXO/Herschel/VLA/Lau et al

Международен екип от астрофизици е доказал връзката свръхнова и образуването на планетите. Изследването им е публикувано в списание Science, а за него разказва и сайтът на НАСА.

Благодарение на стратосферата обсерватория за инфрачервена астрономия на НАСА SOFIA (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy), монтирана на борда на "Боинг 747" учени имат снимка на експлозия на свръхнова, която е възникнала преди около 10 хиляди години. На снимката е хванат огромен облак от космически прах, достатъчен за образуване на 7000 подобни на Земята планети.

Облакът се намира в близост до центъра на Млечния път, наречен Стрелец A Изток (Sagittarius A East) и заключението е, че съставлява между 7% и 20% от първоначално създадения прах и оцеляла ударната вълна.

Откритият от SOFIA прах (жълто), остатък от супернова, оцелял далеч от горещите газове (рентгенови лъчи) (лилаво). червената елипса очертава ударната вълна на свръхновата. Изнесеното увеличено изображение показва праха (оранжево) и емисиите на газ (циан). Изображение: NASA/CXO/Herschel/VLA/Lau et al

Преди учените са мислели, че материалът от експлозията на свръхнова се разнася надалече от ударните вълни и че не остава достатъчно материя за образуване на планети.

Специалистите смятат, че изобилието от космически прах, наблюдавано в галактиката би могло да дойде от експлозии на свръхнови и служи като строителен материал за нови звезди и планети.