13 ноември 2018
  •  Говорят медиците

ЕкзоМарс на орбита около Марс, Скиапарели започна дългото кацане (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 октомври 2016 в 10:0029300
"Скиапарели". Илюстрация: ESA

Спускаемият апарат "Скиапарели" се отдели от автоматичната междупланетна станция в 17:42 ч. българско време (14:42 GMT), 16 октомври, съобщи сайтът на Европейската космическа агенция (ESA).

А след три дена модулът ще кацне на повърхността на Червената планета.

Европейско-руската мисия ExoMars 2016 стартира на 14 март тази година. Автоматичната междупланетна станция Trace Gas Orbiter навлезе вече на орбита около Марс.

На 14 октомври бе последната корекция, на 16 октомври от 3.7-тонния космически апарат се отдели модулът "Скиапарели" с маса от 577 кг. През следващите три дни "Скиапарели" ще продължи свободно да пада към Червената планета. Скоростта, с която ще отдели апаратът от космически кораб, ще е много малка  - само 0,3 м/с. За да остане след това в орбита около Марс, ще бъде проведена малка корекция в траекторията на полета на орбиталния космически апарат, а после на 19 октомври ще бъде включен двигател, които ще забави апарата и ще го изведе на марсианска орбита.

В същия ден, сряда, 19 октомври, в 17:42 българско време (14:42 GMT) модулът Скиапарели навлиза в атмосферата и след 6 минути ще кацне на повърхността на Марс в областта на платото Меридиани (Meridiani Planum), където работи марсоходът Opportunity (на 40 км от неговото място на кацане), близо до екватора на Марс.

На това плато космическият апарат Mars Express откри високи нива на метан.

Евентуалното наличие на метана на Червената планета може да е признак за съществуването на живот под повърхността на Марс.

Орбиталната станция Trace Gas Orbiter ще картографира областите с източници на метан, водна пара и други газове на повърхността на Марс.

През 2020 г. до Марс ще стигне втори космически кораб по програмата Екзомарс с марсоход на борда, който ще изследва едно от тези места. След това първият Екзомарс ще слезе до орбита с височина от около 400 км, за да работи като ретранслатор.

Модулът Скиапарели е демонстрационен. Основната му цел да се отработи технологията за кацане, която ще се използва и за спускане на марсохода през 2020 година. Освен това на Скиапарели има научно оборудване за изучаване на атмосферата близо до повърхността на Марс.

По време на кацането навигационната камера ще прави черно-бели снимки, по които ще се възстанови какъв е бил пътят и движението на модула.

Ще бъдат правени снимки на всеки 1.5 секунди до височина около 1.5 км, а снимки ще обхванат около 4.6 км2 площ.
Тогава на височина от около 1.2 км ще бъдат изхвърлени парашута и задния капак и ще се включат спирачните двигатели, които ще бъдат изключени на височина от 2 метра над повърхността.

Първите снимки на Скиапарели ще бъдат показани на пресконференция на 20 октомври в 11:00 бълг. време (8:00 GMT).