Екзопланетата Wolf 1061c изглежда добър дом за живот (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 22 януари 2017 в 09:15 9626 0

Концепция на художник за екзопланетата. Илюстрация: NASA/Ames/JPL-Caltech

Един от най-добрите кандидати за място, където би могло да има живот, е откритата през 2015 г. планета Wolf 1061c, в орбита около звездата червено джудже Wolf 1061. Тя е разположена много близо до Земята - на разстояние само от 14 светлинни години, в съзвездието Змиеносец (Ophiuchus).

Тази екзопланета бе обект на внимание на Стивън Кейн, един от водещите в света "ловци на планети" и неговия екип от Държавния университет на Сан Франциско и неговия екип. За тяхното изследване Characterization of the Wolf 1061 Planetary System, публикувано в Astrophysical Journal, разказва Science Daily.

В списъка на най-годни за живеене екзопланети, които познаваме до този момент, Wolf 1061c е на пето място, начело е Проксима Кентавър В, която е само на 4.22 светлинни години от нас.

Относителната близост на системата  Wolf 1061 я прави привлекателна цел за проучване. Една от трите известни планети, наречена Wolf 1061c, е скалиста и е разположена изцяло в рамките на обитаемата зона. С помощта на колегитете си от Университетите на Тенеси и Женева, екипът е успял да измери параметрите на звездата, около която се върти тази екзопланета и да получи по-добра представа за това дали може да има там живот.

Когато учените търсят потенциално обитаеми планети, най-вече се ръководят от тяхната прилика със Земята, обяснява Кейн. Както Земята, екзопланетата трябва да е разположена на оптимално разстояние от своята звезда - нито прекалено близо и не твърде далеч, в противен случай тя ще бъде твърде гореща или твърде студена. В последния случай, дори ако на планетата има вода, тя ще е замръзнала, както е на Марс.

Обратно, когато топлината е повече, може да се получи "парников ефект" когато топлината се заключи в атмосферата. Учените смятат, че това се е случило на Венера. Тя е имала някога океани, но поради своята близост до слънцето, планетата се е загряла толкова много, че водата от повърхността й просто се е изпарила. Тъй като водна пара задържа топлината, това прави Венера още по-гореща. В момента на температурите на повърхността й достигат ужасяващите 470°С.

Тъй като Wolf 1061c е по-близо до вътрешния ръб на обитаемата зона, т.е. по-близо до звездата, тя може да има атмосфера, подобна на атмосферата на Венера. Според Кейн, разстоянието между планетата и нейната звезда е достатъчно малко, така че вероятно има същият парников ефект.

За разлика от Земята, която изпитва климатични промени, като например ледникови периоди заради бавните изменения в своята орбита, Wolf 1061c обикаля около своята звезда много по-бързо, което може да означава, климатът там може е доста хаотичен с по-резки климатични промени с висока честота на замразяване и затопляне на планетата, отбелязват Кейн и колегите му.

Може би по-краткият период на обиколка предизвиква достатъчно охлаждане на планетата и е възможно да намали парниковия ефект, смятат учените. Но за да се разбере наистина какво се случва на повърхността на Wolf 1061c трябват повече изследвания, включително с новия телескоп James Webb, който ще замени легендарния 'Хъбъл'.

Източник: UNSW/Звезден атлас "Aladin sky atlas", разработен от CDS, Обсерватория Страсбург, Франция.

Яркостта на Wolf 1061, звездата на екзопланетата, е + 10,07m, така че всеки може да я види с малък телескоп. Координати в небето RA 16h30m18,05803s, Decl. –12° 39′ 45,3232″, в близост до сферичния куп M107.