05 август 2020

Електрически ключ от една молекула, контролиран от светлина

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 април 2015 в 06:30 33820
Молекулярен ключ. Изображение: University of Konstanz

Физици от Германия са успели да управляват проводимостта на молекула посредством светлина. Резултатите от изследването на авторите са публикувани в списание Science Advanced, съобщава сайтът phys.org.

Учени от Университета в Констанц (University of Konstanz) и Хелмхолц-Центрум Дрезден-Росендорф (Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf, HZDR) работят по съхраняване и обработване на информация на ниво на единични молекули.

Немските физици са създали светлинен превключвател от една молекула. Тя свързва два златни нанопроводници и може да променя проводящите си свойства при въздействие на светлина.

Според съобщението от Университета в Констанц, за първи път е въведен възможно най-малкия компонент - единична молекула в електрическа верига и се контролира нейната проводимост.

Учени са успели да постигнат промяна в проводимостта, благодарение на факта, че при облъчване със светлина, първоначалната молекула се прехвърля в една от своите изомерни форми. (Изомерите имат еднаква формула, но са с различна структура.)

Размерът на молекулата не надвишава три нанометра. Работата по молекулата е отнела три години, но засега, както твърдят авторите на изследването, са се научили само да включват проводящите свойства на молекулата, но не и да ги изключват.

Преди около десет години холандски учени са работили по подобна задача, но са успели да изключват проводящите свойства на молекулата, но не и да ги включват. Немски физици се надяват, че ще могат да съчетаят резултатите от двете изследователски групи и да се научат не само да включват, но и да изключват проводимостта на молекулите.

Д-р Артур Ербе, физик в HZDR, е убеден, че в бъдеще молекулярната електроника ще отвори вратата за нови и все по-малки и в същото време по-енергийно ефективни компоненти или сензори: "Единичните молекули в момента са най-малките възможни компоненти, които могат да бъдат интегрирани в един процесор."