25 април 2019
  •  Говорят медиците

Еленовите рога пазят тайната на възстановяването на човешката кожа

Рогата са покрити с кадифе, което има способността да се регенерира "почти перфектно"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 20 декември 2017 в 00:0025170
Еленовите рога са покрити с кадифе, което има способността да се регенерира "почти перфектно". Снимка: Pinterest

Удивителните характеристики на еленовите рога могат да дадат средство за регенериране без белези на кожата при хора, претърпели тежки наранявания и изгаряния, според канадски изследователи, съобщи IBTimes UK.

Еленовите рога са покрити с кадифе - вид мъхната, космата кожа - която има способността "почти перфектно" да се регенерира - характеристика, която не е наблюдавана при нито един голям бозайник, разказва пред CBC News Джеф Бенаски (Jeff Biernaskie) от Университета в Калгари.

Джеф Бенаски и неговият екип изследват тази способност с надеждата, че това качество на тъканта, покриваща еленовите рога, може да доведе до начин за регенериране на човешката кожа. Това може да стане под формата на крем или инжектируемо терапевтично средство, което може да ускори лечението.

Досега при експериментите си учените са установили, че малки рани по кадифената еленова кожа почти изчезват в рамките на един месец и се покриват с косми, докато от нараняванията на други части от телата на животните остават белези.

Снимка: Wikimedia Commons

Самите рога също се регенерират невероятно бързо. И мъжките, и женските северни елени се освобождават от рогата си всяка зима, но през лятото имат съвсем нова двойка рога. Самите рога могат да нарастват по размер с до два сантиметра всеки ден. "Това е по-бързо от който и да е тумор. Това е по-бързо от всяка друга тъкан, доколкото ми е известно, в животинското царство, която може да расте бързо, различна евентуално от ембрион", обяснява Бенаски.

Изненадващо е, че такъв бърз растеж може да се осъществи, без да се получат тумори, добавя изследователят.

Друга причина, поради която се изследват елените, е да разбере как си комуникират клетките от кадифената тъкан, което може да изясни как и защо клетъчният растеж не предизвиква рак.

Бенаски се надява да публикува констатациите си в началото на следващата година.

Истинският произход на 4/20