28 септември 2020

Ето кои части на планетата ще бъдат най-силно засегнати от климатичните промени

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 февруари 2016 в 09:38 87690
Глобален принос на трите климатични променливи към индекса на растителна чувствителност (температура - червено; наличност на вода - синьо; и облачност - зелено); период, 2000-2013. Зоните с господстващо безплодна земя или постоянен лед (средно EVI <0.1 за всички месеци) са показани в сиво. Снимка: Seddon, et al./Nature

Екип изследователи е създал карта, която показва най-уязвимите на климатични промени места на планетата, на базата на изследване, публикувано в Nature.

Някои области са под по-голям риск от екологична катастрофа, отколкото други, са установили изследователите след анализ на температурите на различните места (с червено на картата отгоре), валежите (в синьо) и облачната покривка (в зелено). Данните са от сателитни данни през последните 14 години.

Чрез анализ на тези данни екипът е измислил напълно нова мярка за измерване на промените в растителната покривка и валежите.

Те са нарекли новата мярка "индекс на растителната чувствителност" ("vegetation sensitivity index"). Този индекс показва кои части на планетата доближават опасна повратна точка.

Местата с висок индекс, които са уязвили на климатични промени, са показани с червено на картата отдолу. По-"издръжливите" са в зелено, а в жълто са тези под среден риск.

Чувствителността на производителността на растителността (дефинирана като EVI), спрямо променливостта на климата (на базата на температура, наличие на вода и облачност). Индексът варира от 0 (ниска чувствителност, зелено) до 100 (висока чувствителност, червено). Източник: Seddon, et al./Nature

"Открихме екологично чувствителни райони със засилени реакции на променливостта на климата в Арктическата тундра, части от тайгата, екваториалните гори, алпийските райони в световен мащаб, в степта и в прерийни региони на Централна Азия и Южна и Северна Америка, гората Каатинга на изток от Южна Америка и в източните части на Австралия", обобщават своето откритие изследователите.

"Само чрез разбиране на реакциите на растителността на променливостта на климата можем да подобрим прогнозите за бъдещите последици от тези промени върху екосистемите на нашата планета и на биологичното разнообразие, както и на нашата собствена сигурност, заяви Алфредо Хуете (Alfredo Huete), професор по биология и климатични промени по повод това проучване.