Ето защо коронавирусът е толкова смъртоносен в Италия

Ваня Милева Последна промяна на 26 март 2020 в 07:17 129294 1

Смъртоносен микс от резистентни бактерии и коронавирус би могъл да е причината за високата смъртност в Италия. Кредит NoGeoingegneria

6000 души починаха от коронавирус в Италия само за два месеца. Тази висока смъртност предизвиква тревога по целия свят, включително и в Норвегия, където норвежкото държавно радио NRK в един ТВ дебат разглежда възможен най-лош сценарий, разказва Ерик Мартиниусен (Erik Martiniussen), журналист и автор на книгата "Войната срещу бактериите" в норвежкото издание Аftenposten.

Мнозина обръщат внимание на високата средна възраст на населението в Италия и че тя би могла да е една от причините за големия брой смъртни случаи. Но това далеч не е единственото обяснение.

Епидемията изненада италианските власти, но и съществуващата отпреди това антибиотична криза вероятно е допринесла за драматичното влошаване на ситуацията. Смъртоносен микс от резистентни бактерии и коронавирус би могъл да е причината за високата смъртност в Италия.

Възможно е много от заразените в момента с коронавируса (SARS-CoV-2) в Италия да умират не от самия вирус, а от вторични бактериални инфекции, причинени от резистентни микроби.

Как тези две неща са свързани?

Бактериите атакуват

Добре известен факт е, че вирусните инфекции на дихателните пътища обикновено отслабват имунната система, което позволява на бактериите по-лесно да атакуват. Това е обичайно при грипните вируси и при вирусите, причиняващи настинка. Между 10 и 30 % от пациентите, хоспитализирани с инфекция на дихателните пътища, причинена от вирус, впоследствие развиват вторична бактериална инфекция, сочат данните на Центъра за антибиотици на Великобритания (AMR Centre).

Covid-19 обаче се различава от обикновения сезонен грип по това, че много по-голям брой заболели развиват пневмония. Тежките случаи се поставят на кислородна терапия, за да се помогне на имунната система да се справи с вируса.

За да се предпазят такива уязвими пациенти от развитие на вторична бактериална инфекция, често лечението им включва и антибиотик. Както е известно, антибиотиците нямат никакво действие върху коронавируса SARS-CoV-2, но биха унищожили евентуални бактериите, атакуващи пациента, включен към респиратор.

Но колко често се случва това при SARS-CoV-2?

Половината умират

В изследване, публикувано в престижното издание The Lancet този месец, учени установяват, че над половината от починалите от коронавируса в Ухан са развили вторична бактериална инфекция. Изследването сочи, че вторичните бактериални инфекции имат ключово значение за смъртността при COVID-19, макар че е необходима повече документация по въпроса.

Причината е, че една бактериална инфекция би могла да атакува важни стволови клетки в дихателните пътища, които са необходими за регенерирането на белодробната тъкан.

Дори и при агресивна, предизвикана от вирус пневмония, човек обикновено може да оздравее, често с помощта и на кислородна терапия, стига стволовите клетки в белите дробове да имат възможност да се възстановят. Но ако стволовите клетки загинат, пациентът е обречен.

За щастие обикновено антибиотичното лечение възпира бактериите. Това позволява на имунната система да се съсредоточи върху борбата с вирусната инфекция и пациентът да има шанс да се възстанови.

Устойчиви бактерии

Италия е страната с най-голям брой смъртни случаи от резистентни бактерии в Европа. Годишно в страната умират почти 11 000 от резистентни микроби. За сравнение в Норвегия цифрата е 69.

Последните данни от европейското бюро за предпазване от заразни болести (ECDC) показват, че 30% от бактериалните инфекции в Италия, причинени от E.coli, са били резистентни към трето поколение цефалоспорини, много важен вид антибиотик.

Съответните данни за инфекциите с клебсиела (вид грамотрицателни бактерии, които могат да причинят пневмония, инфекции на кръвообращението, на рани и менингит) показват, че 28,6% са били резистентни към карбапенем, антибиотик, който се използва като последно възможно средство. Според ECDC много резистентни бактерии са ендемични за италианските болници, което означава, че те в по-малка или в по-голяма степен са окупирали болниците перманентно.

Ако пациент с коронавирус получи и бактериална инфекция в италианска болница, то вероятността е доста голямабб тя да е резистентна и да не може да се лекува.

Прахосване на антибиотици

Разпространението на резистентни бактерии е тясно свързано с високата консумация на антибиотици. В първичната медицина италианците изписват два пъти по-често антибиотици, отколкото това се прави в други страни като Норвегия.

Още по-лошо е положението в животновъдството: тонове антибиотици биват буквално натъпквани в производството на свинско в страната, отглеждаща 10 милиона прасета годишно.

Центърът на индустриалното производство на зелен фураж в Италия е областта Ломбардия, където в момента се наблюдава най-висок процент смъртност от COVID-19. В неделя броят на жертвите в Ломбардия достигна 3456, което означава, че само в тази област са починали толкова хора, колкото в Китай от епидемията.

Предстои да бъда проучено дали има ясна връзка между високата смъртност, която се наблюдава в Италия в момента, и разпространението на резистентните бактерии.

Но 70% от бактериите E.coli в свиневъдството в Ломбардия са т. нар. ESBL-бактерии, които са резистентни към много от най-важните антибиотици. Факт е, че такива бактерии също така могат да заразяват и хора.

Подобна е ситуацията и в Испания

Без съмнение, този коронавирус сам по себе си е достатъчно опасен, че да убие човек и без съпътстваща бактериална инфекция. Но ако здравната система има капацитет и ресурси да осигури добра интензивна грижа, то повече пациенти на интензивно лечение биха имали шанс да оживеят.

Ситуацията обаче се утежнява, ако пациентите на интензивна грижа се заразят и с резистентни бактерии. Ако се докаже, че голяма част от пациентите, които сега умират от COVID-19 в Италия, биха могли да бъдат спасени с ефективни антибиотици, това ще бъде политико-медицински скандал.

Важно е да се отбележи, че Испания също е страна с висока има висока честота на антибиотична резистентност. Както Италия, тя също в момента отчита висока смъртност от коронавируса.

Годишно в света умират около 700 000 от резистентни бактерии. Числото бързо би могло да нарасне, ако резистентните бактерии свободно се разпространят с оглед на хаотичната ситуация в Европа в момента.

Затова е от изключителна важност здравните власти да могат установят колко от смъртните случаи в Ломбардия и в останалата част на Италия се дължат на COVID-19 и колко – на вторични бактериални инфекции от резистентни микроби.

kokoten