Ето защо никога не трябва да стъпвате на Венера (видео)

Роса Виктория Муньос Димитрова Последна промяна на 06 януари 2017 в 11:00 12108 0

Кредит NASA

Ако има едно място от Слънчевата система на което никога не трябва да стъпвате то това е Венера.
Планетата не е благосклонна дори към роботизирани мисии, които са изпратени с цел да проучат условията там. Една от последните такива мисии, която е достигнала повърхността на планетата и е издържала едва два часа там е руската „Венера 13“.

„Венера е много, много разяждаща“, казва Густаво Коста (Gustavo Costa), химик от Glenn Research Center към НАСА, пред Business Insider.„Тя е като адът на Змята, доста е сурова“, продължава той.

Коста със сигурност знае. Той работи върху Glenn Extreme Environments Rig (GEER) – 14 тонна стоманена капсулирана камера, която може да предаде достоверно токсичните, задушаващи и горещи условия на повърхността на Венера.

НАСА пуска в експлоатация GEER през 2014 година, позволявайки на Коста и други изследователи като него да изложат всички видове метали, керамика, проводници, и електроника, за които се сетят на тази умалена версия на екстремните условия на Венера, за да видят какво би се случило с тези материали и колко време биха могли да издържат те.

Втората планета откъм Слънцето е била и все още е подобна на Земята. Венера има скалиста повърхност с грубо 82% от масата и 90% от гравитацията на Земята. Това означава, че ако тежите 100 килограма на Земята, то на венера ще сте само 90.

Венера също има постоянна атмосфера и обикаля около звездата ни в така наречената „обитаема зона“, мястото където водата може да съществува в течно състояние. Но с течение на времето Венера е изгубила водата си, въглеродният диоксид бавно задушава атмосферата, а парниковият ефект на планетата значително я загрява. Благодарение на над 20-те мисии изпратени до планетата днес знаем, че венериният въздух не е точно въздух. Той се състои от 97% въглероден диоксид, който е толкова сгъстен, че е около 100 пъти по-дебел от земната атмосфера. Също така е с температура от 462 градуса по Целзий.

Но как бихме се чувствали там?

В капсулата на GEER са пресъздадени всички условия на Венера, които човечеството познава в 800 литра пространство, като така можем да изследваме странните условия на повърхността на планетата.

„Те представляват смес от свръхкритична течност, не само газ“, казва Коста. Свръхкритичните течности се държат едновременно като газ и течност.

Той допълва, че ако се разхождате по повърхността на Венера ще се чувствате все едно вървите през въздух, който е тънък колкото локва вода.

Налягането ще е като на 914 метра под водата,а вятърът от няколко километра в час ще е нежен като бриз, макар и да е толкова горещ, че да може да разтопи метал.

„Малко е трудно да си го представим. Предполагам, че чувството е все едно да се затворите в тенжера под налягане“, казва Коста. „Нека не забравяме и, че трябва да добавим силна струя газирана вода с огромно количество въглероден диоксид към така варящата се смес“.

Но смъртта ви няма да завърши с това мъчение, тъй като в атмосферата на Венера има още следи от водороден флуорид, хлороводород, сероводород и сярна киселина. Тези химикали са толкова опасни, че биха могли да ви разтворят или най-малко да ви отровят смъртоносно.

И за капак вместо водни облаци на Венера има облаци от сероводород. Така, че ако искате да стигнете до повъхността на планетата трябва първо да преминете през тях. Това е ужасяващо.