14 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Ето защо папагалите са толкова умни

Мозъкът на папагалите се оказа подобен на маймунския

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 юли 2018 в 00:0521690
Невроучените откриват механизма, отговорен за интелигентността на птиците, като този папагал. Снимка: Andrew Iwaniuk

Невронна верига, която може да обясни интелигентността при птиците, е идентифицирана от невроучени от Университета на Алберта, Канада.

Откритието е пример за конвергентна еволюция между мозъците на птиците и приматите - конвергенцията е процесът на независимо развитие на сходни белези при видове, които имат далечна родствена връзка.

Новото проучване, публикувано в списание Scientific Reports, има и потенциал да изясни невронната основа на човешката интелигентност.

"Областта на мозъка, която играе важна роля в интелигентността на примати, се нарича ядра на варолиевия мост [pontine nuclei]", обяснява за ScienceDaily съавторът Кристиян Гутиерес-Ибанез (Cristian Gutierrez-Ibanez), постдокторант в катедрата по психология.

"Тази структура прехвърля информация между двете най-големи области на мозъка, кората и церебелума (малкия мозък), което позволява високо организирана обработка и по-сложно поведение. При хората и приматите ядратa на варолиевия мост са големи в сравнение с другите бозайници. Това обяснява нашите когнитивни способности".

В новата работа учените изследват мозъчни образци от 98 вида птици от най-голямата колекция на такива артефакти в света - от кокошки и патици до папагали и сови. Учените изследват относителните размери на мозъчните области, по-специално медиалното заострено ядро ​​(medial spiriform nucleus - SpM), което играе същата роля при птиците както ядрото на вариколния мост при хората.

"Папагалите имат много голямо SPM: два до пет пъти по-голямо от това на другите птици, като кокошките”,  коментира Гутиерес-Ибанез.

„Оказва се, че папагалите, независимо от приматите, развиват по-голяма област, свързваща кората и церебелума. Това е още едно удивително свидетелство за конвергенцията между тези животни. Първо бе обърнато внимание на сложното поведение, като използването на инструменти и самосъзнанието, и сега се намериха и прилики в структурата на мозъка".

Сега авторите възнамеряват да проучат по-подробно коя именно информация преминава през SpM на папагалите. Те също така се надяват, че това ще предостави нови познания за работата на мозъка на бозайниците, включително и на хората.