22 април 2019
  •  Говорят медиците

Ето защо смъртоносните пирокластични потоци от вулканите са толкова бързи (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 април 2019 в 14:039240
Снимка: NASA

Скоростта на пирокластичните потоци е толкова огромна, че изглежда не се поддава на законите на физиката, като се има предвид високото статично триене на вулканичните частици.

Сега изследователи вулканолози разбраха как става това - тези горещи течения създават слой от въздух в основата си като въздушна възглавница, над който те се плъзгат почти без триене, съобщава ScienceAlert.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature Geoscience.

Основната заплаха по време на експлозивни вулканични изригвания е сместа от прегряти газове, пепел и фрагменти от скали, известни като пирокластичен поток. Това е причината за повече от половината от смъртните случаи от изригванията.

Нагряти до 700 ° C, тези потоци като лавина бързо се спускат по склоновете със скорост над 80 км/ч. Те транспортират до няколко милиона тона вулканичен материал на разстояние до няколкостотин километра.

Проучването и моделирането на процеса е необходимо за защита на населението, живеещо в засегнатите райони. Нашето познание преди това изследване не бе достатъчно, за да обясни какво кара пирокластичните потоци да стигнат толкова далеч.

Именно пирокластичен поток погреба древния римски град Помпей през 79 година от новата ера.

Изследователският екип пресъздаде реалните условия на изригването в лаборатория, затопляйки тон от 2 000-годишен вулканичен материал и „разпръскайки” го на 12-метров хълм. Наблюдението на процеса бе придружено от компютърно моделиране, което позволи екстраполиране на резултатите до реалния процес. Скоростта на потока в лабораторни условия достигна до 100 км/ч, и не се промени до края на хълма, а обломките се отдалечиха на 35 метра от основата.

Наблюденията показват, че движещата се пирокластична смес веднага се разделя. Силното триене кара долните слоеве да се движат много по-бавно от горните и води до образуването на кухини с намалено налягане. Те моментално се запълват с газове, изгонени от огромното налягане около тях. В резултат на това на дъното на потока се образува гореща „въздушна възглавница“, по която се плъзгат вулканична пепел и фрагменти от скали, почти без никакво триене и набират огромна скорост.

Travel on thin air. Lube, G. et al.

„Тази въздушна възглавница променя всичко“, обяснява Герт Любе (Gert Lube) от Университета Massey в Нова Зеландия и водещ автор. „Сместа на пирокластичния поток има много голямо триене. Без въздух, който да действа като смазка, потокът не е по-подвижен от камион, пълен с пясък. "