04 април 2020

Физиците намериха начин да разберат защо Вселената не е изчезнала

Защо съществуваме и как стана това възможно.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 февруари 2020 в 00:0047520
Представа на художник за сблъсъка на две неутронни звезди в галактика NGC 4993, което поражда избухването на килонова и гравитационни вълни. Кредит: ESO/L. Calgada/M. Kornmesser

Гравитационните вълни могат да ни разкрият доказателства за теория, която твърди, че Вселената е „оцеляла“ след Големия взрив благодарение на фазов преход, който е позволил на частиците неутрино да създават дисбаланс на материята и антиматерията, според проучване, публикувано в списание Physical Review Letters.

„Според теорията за Големия взрив  в момента на раждането на Вселената е било създадено равно количество материя и антиматерия, които с течение на времето е трябвало да се унищожат. Нашето съществуване обаче подсказва, че Вселената е успяла по някакъв начин да превърне малко количество антиматерия в материя, създавайки между тях асиметрия, но кога и как е възникнала остава загадка”, пишат авторите на изследването.

Тъй като материята и антиматерията имат противоположни електрически заряди, те не могат да се трансформират една в друга, освен ако не са неутрални, следователно частиците неутрино - единствените ни познати електрически неутрални частици - са най-силните кандидати за движеща сила на тази трансформация. Теорията, която днес все повече се подкрепя от учените, заключа, че Вселената е преминала през фазов преход, при който неутриното може да е нарушило баланса.

„Този ​​процес е подобен на превръщането на водата в пара или лед. Поведението на дадено вещество силно се променя при определени температури, например, когато метал се охлажда до критично ниска температура, той напълно губи електрическото си съпротивление, превръщайки се в свръхпроводник. По аналогия фазовият преход, през който е преминала ранната Вселена, може да доведе до създаването на космически струни точно преди епохата на инфлацията“, обяснява Хитоши Мураяма (Hitoshi Murayama), съавтор на изследването от Калифорнийския университет в Бъркли (САЩ).

След това според физиците космическите струни произвеждат малки колебания в пространство-времето, наречени гравитационни вълни. Техният спектър е много различен от този, създаван от астрофизични обекти като сблъскащи се черни дупки и те могат да бъдат открити от следващото поколение космически детектори.

„Неотдавнашното регистриране на гравитационните вълни ни отваря нова възможност да погледнем възможното максимално назад във времето, тъй като Вселената е прозрачна за тях до самото нейно начало, по времето на което тя може да е била трилион или квадрилиони пъти по-гореща от най-горещото място днес. Тогава неутриното се е държаотака, че да се предотврати пълното унищожение.

Най-важното в нашата работа е, че успяхме да докажем, че тези неутрални частици могат да оставят след себе си фон, който може да се открие чрез гравитационни вълни “, заключават авторите на изследването.

„Би било наистина вълнуващо да научим защо изобщо съществуваме“, коментира Мураяма. "Това е основният въпрос в науката".

Jeff A. Dror, Takashi Hiramatsu, Kazunori Kohri, Hitoshi Murayama, Graham White. Testing the Seesaw Mechanism and Leptogenesis with Gravitational Waves. Physical Review Letters, 2020; 124 (4) DOI: 10.1103/PhysRevLett.124.041804