Физиците отричат откриването на гравитационни вълни

Наука ОFFNews Последна промяна на 02 февруари 2015 в 11:46 6911 0

Телескопът BICEP2 изучава малка част от небето в детайли над Южния полюс.

Анализът на последната порция данни, събрани от орбиталния телескоп "Планк", позволява да се каже, че идентифицираните през март миналата година, гравитационни вълни са резултат от неправилно тълкуване на наблюденията в антарктическата обсерватория BICEP2, съобщава пресслужбата на НАСА.

"Нашият анализ показва, че голяма част от сигнала открит от обсерваториите BICEP2 и Keck, са възникнали заради праховите частици, запълващи Млечния път. Това не трябва изключи факта, че в данните може да има и изключително слаби и едва доловими следи от гравитационни вълни", - заяви пред репортери, Чарлз Лоуренс  (Charles Lawrence) от Лабораторията за реактивно движение, един от ръководителите на проекта "Планк".

В средата на март 2014 физиците от BICEP2 обявиха за откриването на гравитационни вълни и потвърждението, че Вселената наистина се разширява с ускорение, след проучване на събраните данни от двуметровия телескоп на Южния полюс. В рамките на дългосрочните наблюдения астрофизиците се опитваха да уловят микровълновото ехо от Големия взрив и да измерят неговата поляризация.

Телескопът BICEP2 търси характерни усуквания в поляризацията на най-старата светлина на Вселената - фоновото микровълново реликтово лъчение.

Анализът на тези данни, резултатите от които бяха публикувани през уикенда, показват, че намерените от BICEP2 гравитационни вълни има вероятност да са продукт на смущенията, които внася микровълновото излъчване в космическия прах, запълващ нашата галактика.

"Когато за първи път открихме този сигнал в събраните данни, ние се основавахме на теоретичния модел на разпределението на галактическия прах, който е съществувал по това време. Те показваха, че този региона на нощното небе, което ние избрахме за наблюдение, е сравнително чист", - обяснява Джон Ковач (John Kovac), ръководител на антарктическата колаборация от Харвард-Смитсониън център за астрофизика в Кеймбридж.

"Проблемът бе и е," -  каза той, - " че BICEP2 търси следи от гравитационни вълни изключително само в една честота от микровълновата радиация, което значително ограничава неговата чувствителност към смущения. Поради тази причина, астрофизиците предлагат да се търси "ехо" на Големия взрив на различни честоти, които ще помогнат да се избегнат подобни грешки в бъдеще."