20 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Фотосинтеза, усвояваща всеки цвят от слънчевата светлина - от оранжев до инфрачервен

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 април 2015 в 12:3870521
Снимка: technosamrat.com

Екип от химици вече могат да настройват молекулите на хлорофила така, че да абсорбират целия слънчев спектър, съобщава Science Daily.

През 2005 г. учени, изучавайки малки морски същества, наречени асцидии, открили бактерии, съдържащи два типа хлорофил ( а и b ) в кухини вътре в тъканите на асцидията. Тези два пигменти поглъщат голяма част от слънчевата светлина - виолетово, синьо, индиго, зелено, жълто и оранжево.

Това са дължините на вълните светлина, които може да поглъща хлорофил тип a и b. Схема: wikipedia

Учените били изненадани да открият филм на фотосинтезиращи микроби върху долната страна на асцидията, съдържащи хлорофил тип d, рядък вариант на молекулата на хлорофила, който абсорбира почти напълно инфрачервената светлина.

Удивително е, че еволюцията е успяла да създаде версия на хлорофила, която да усвоява последната част от слънчевия спектър, адаптирайки бактериите към живот в постоянна липса на светлина.

Екип от трима химици, Джонатан Линдзи (Jonathan Lindsey) от Университета на Северна Каролина, Дейвид Боушън (David Bocian) от Университета на Калифорния, Ривърсайд и Дюи Холтън (Holten, от Вашингтонския университет в Сейнт Луис са проучили свойствата на този тип хлорофил и са успели да достигнат такова ниво на майсторство, така да го манипулират, че да поглъща каквато светлина пожелаят.

Групата е изработила нови пигменти, които абсорбират части от спектъра, по-малко използвани или недокоснати от естествените хлорофили на растенията или от бактериохлорофила, използван от фотосинтезиращи бактерии.

Тяхната цел била да запълнят празнината между усвояването на най-дългата дължина на вълната на светлината, постигната от хлорините и най-късата дължина на вълната, постигната от бактериохлорините. Те получили най-големите червени отмествания за хлорини, постигнати до момента.

Изследванията им на новите пигменти, наречени хлорин-имиди (chlorin-imides), са публикувани в две статии в списание The Journal of Physical Chemistry B на 14 януари, 2015 и на 13 март, 2015.

"Ако някой дойде при нас и каже: бихме искали да имаме молекула от такъв тип, който да усвоява тясна лента от светлинния спектър в центъра, някакво особено червено или близка инфрачервена дължина на вълната, да кажем 750 нанометра, ние може да ви кажем как да синтезирате тази молекула, поглъщаща тази ивица от спектъра, която искате." - е заявил Холтън пред Science Daily.

Поп Дръвчо 06.04 2015 в 10:50 1
Не е против дедо поп, растителността да стане разноцветна.