Gaia забеляза звезди, долетели от други галактики

НаукаOFFNews Последна промяна на 05 октомври 2018 в 12:39 6387 0

Позициите и реконструираните орбити на 20 звезди с висока скорост, представени върху илюстрация на нашата Галактика, Млечния път. Тези звезди бяха идентифицирани, използвайки данни от второто издание на мисията на ESA Gaia. Седемте звезди, показани в червено, се измъкват от нашата галактика и се движат достатъчно бързо, за да избягат от гравитацията ѝ. Изненадващо проучването разкри и тринадесет звезди, показани в оранжево, които са се устремили към Млечния път - те може да са звезди от друга галактика, като се приближават към нашата. Кредит: ESA (арт концепция и композиция); Marchetti et al 2018 (позоции и траектории на звездите); NASA/ESA/Hubble (фонови галактики).

Използвайки последния набор данни от мисията Gaia на Европейската космическа агенция за търсене на звезди с висока скорост, изхвърлени от Млечния път, група астрономи бе изненадана да намери звезди, които може би пристигат от друга галактика.

Резултатите от проучването на екипа от Университета в Лайден, Холандия, са публикувани в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Звездите обикалят галактиката ни (подобно на водовъртеж) със скорости от стотици километри в секунда, а от движението им може да се извлече богата информация за миналата история на галактиката. Най-бързият клас от тези звезди се наричат ​​ хиперскоростни звезди, за които се смята, че са започнали своя живот близо до галактическия център, а по-късно са изхвърлени до ръба на Млечния път от свръхмасивната черна дупка в центъра му.

Само няколко на брой хиперскоростни звезди са открити досега и наскоро публикуваното второ издание на данни от мисията Gaia предоставя уникалната възможност да се намерят повече от тях.

"От седемте милиони звезди от Gaia с пълно 3D измерване на скоростта открихме 20, които се движат достатъчно бързо, за да осъществят евентуално бягство от Млечния път", обяснява Елена Мария Роси (Elena Maria Rossi), един от авторите на новото изследване, от Университета в Лайден.

Екипът обаче бе изненадан: "Вместо да отлетат от центъра на галактиката, повечето високоскоростни звезди, които забелязахме, изглежда са се втурнали към него", добавя съавторът Томазо Марчети (Tommaso Marchetti). "Те може да са звезди от друга галактика, като се приближават към Млечния път".

Възможно е тези междугалактически нашественици да идват от Големия Магеланов облак, сравнително малка галактика, обикаляща около Млечния път, а може да произхождат от още по-далечни галактики. Ако случаят е такъв, те носят отпечатъка на своята майка галактика и могат да предоставят безпрецедентна информация за природата на звездите в други галактики.

"Звездите могат да се ускорят до високи скорости, когато взаимодействат със супермасивна черна дупка", обяснява Елена Роси. "Така че присъствието на тези звезди може да е знак, че има такива черни дупки в близките галактики, но звездите може някога са били част от двукомпонентна система в Млечния път, когато тяхната звезда спътник избухва като свръхнова. Изучаването им може да ни разкаже повече за такива процеси в близките галактики".

Има алтернативно обяснение, че новооткритите звезди са дошли от ореола на нашата галактика, ускорени и избутани навътре чрез взаимодействие с една от галактиките джуджета, гравитиращи около Млечния път, по време на изграждането му. Нужна бе допълнителна информация за възрастта и състава на звездите, за да могат астрономите да изяснят техния произход.

Новите данни ще помогнат за изясняване на естеството и произхода на тези звезди с по-голяма сигурност . Най-малко още две серии данни от Gaia са планирани през 2020 г., като всяка от тях ще предостави по-точна и нова информация за по-голям набор звезди.

"Ние в крайна сметка очакваме пълни 3D измервания на скоростта на около 150 милиона звезди", обяснява съавторът Антъни Браун (Anthony Brown), председател на Изпълнителния консорциум за обработка на данни от Gaia. "Това ще ни помогне да открием стотици хиляди хиперскоростни звезди, да разберем техния произход много по-подробно и да ги използваме, за да изследваме средата на Галактиката, както и историята на нашата Галактика", добавя той.