17 декември 2017
  •  Говорят медиците

Гълъбите не следват сляпо водачите си

Какво можем да научим от птичата демокрация

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 ноември 2016 в 10:0032790

В света на гълъбите бързината побеждава компетентността. За лидери на ятото се избират не най-умните, а най-бързите гълъби.

Ново проучване, публикувано в списание Biology Letters, обаче подсказва, че има възможност за "преврат", когато лидерът на групата се отклони от правия път. Изследователи от университета в Оксфорд решават да объркат навигационните способности на гълъби, като използват техника за пренастройване на техните вътрешни часовници.

За целта птиците са вкарани в тъмна стая, където изкуствени светлини се включват и изключват през определени интервали, които не са синхронизирани с естествената слънчева светлина. Когато те са пуснати на свобода, са калибрирани така, че да се отправят в желаната за учените посока на полет.

Чрез GPS са проследени 8 ята, по 5 птици всяко, и съответно е пренастроен часовникът на цялото ято, на нито една от птиците или само на лидера. В случаите, когато цялото ято е засегнато, то се отклонява от своя път. Когато обаче само лидерът е объркан, останалата част от ятото коригира курса на летене, независимо от зададения от него.

"Птицата - лидер прекарва по-малко време на върха и губи повече последователи, когато останалата част от групата е наясно какво се случва. Механизмът, позволяващ на ятото да коригира погрешната информация, все още не изяснен.", сподели водещият автор на изследването Изабел Уотс (Isobel Watts) пред Phys.org. От друга страна е възможно лидерът да се съмнява в собствените си способности и затова да обръща по-голямо внимание на поведението на своите другари. А може би членовете разпознават слабостта на лидера си и решават да поемат сами контрола.

25 декември 2017 в 00:0010185