Галактика - чудовище живя бързо и умря млада (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 07 април 2017 в 09:00 4376 0

Международен екип астрономи за първи път забеляза масивна галактика, която е червена и мъртва още по времето, когато Вселената е била само на 1,65 милиарда години.

Галактиката е най-малко три пъти по-масивна от Млечния път, но е спряла да прави звезди. Астрономите очакват галактиките от тази епоха галактики да са много по-малки и да продължават да бълват звезди. Как такова чудовище се е създало за по-малко от един милиард години, а след това е угаснало толкова бързо, не е ясно, разказва Карл Глейзбрук (Karl Glazebrook), ръководител на екипа, от Технологичния университет Суинбърн, Австралия, цитиран от ScienceNews.

Изследователите публикуват своите констатации в четвъртък, 6 април, в списание Nature.

"Гигантската система е като бебе, тежащо сто килограма, с брада", коментира съавторът Иво Лабе (Ivo Labbé) от Университета в Лайден. "Системата е по-голяма от нашата галактика и спира формирането на нови звезди, когато Вселената е била млада само на около 1 милиард години. А в сравнение с нея нашият Млечен път се разпростира на повече от двадесет пъти по-голямо разстояние".

Сравнение между най-често срещаните протогалактики в ранната Вселена (вляво) с новооткритата червена, която е вече мъртва, когато Вселената е била само на 1.65 милиарда години.

Галактиката ZF-COSMOS-20115 е наистина чудовище. Тя има 300 милиарда звезди, три пъти повече от откритите в Млечния път, но за разлика от нашата галактика, която има диаметър над 100 000 светлинни години, тя е изключително плътна, събрала всичките тези звезди само в няколко хиляди светлинни години, подчертава IFLScience

Глейзбрук и колеги му използват Обсерваторията Кек в Хавай. Оказва се, че на възраст от 700 милиона години ZF-COSMOS-20115 е образувала звезди със скорост повече от хиляда слънца всяка година. Типичните галактики от същата епоха генерират маса по-малко от 100 слънца годишно. С такава скорост на формиране на звезди галактиката вероятно е нараснала до чудовищната си маса за по-малко от 100 милиона години, разказват изследователите.

"Тази огромна галактика е възникнала като фойерверк за по-малко от 100 милиона години, още от самото начало на космическата история", добавя проф. Глейзбрук. "Тя бързо става чудовищен обект, а след това също така внезапно угасва и умира. Що се отнася до това, как станало, можем само да гадаем".

Това "живей бързо и умри млад" в началото на Вселената не може да се обясни засега от съвременните теории за образуването на галактиките. Но когато заработи мощният телескопа James Webb през 2018 г., той ще бъде достатъчно чувствителен, за да намери още много такива ранни галактики.