Генетичен анализ на хората от Древен Рим разкрива изненадващо многообразие

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 13 ноември 2019 в 11:24 10945 2

Кредит pixabay

Историята на Рим е изключително добре документирана чрез археологически и исторически записи, но сега международен екип учени създава първата генетична история на Рим и Централна Италия, обхващайки последните 12 000 години. Проучването, публикувано в Science, показва две основни промени в наследствеността през хилядолетията и много промени, дължащи се на търговията, миграции и инвазии.

"Историческите и археологическите записи ни разказват много за политическата история и различните връзки с различни места - търговия и робство например -  но тези записи ни дават ограничена информация за генетичния фонд на популацията", обяснява водещият автор Джонатан Причард (Jonathan Pritchard).

Екипът извлича геномите на 127 души, открити в 29 археологически обекта в и около Рим, стигайки чак до 10 000 г. пр.н.е. Първата голяма смяна в генетичното разнообразие се случва през неолита, преди около 8 000 години, когато местното население ловци-събирачи са изместени от земеделците, идващи от регионите на днешна Турция и Иран, като подобна смяна се наблюдава в цяла Европа. Втората промяна се случва преди между 5 000 и 3 000 години, когато хора с украински произход мигрират в региона.

Официалната дата на основаването на Рим е 21 април 753 г. пр.н.е., но учените са изненадани да открият, че по онова време в района вече е имало заселници, които приличат на съвременните жители на Европа и Средиземноморието. Особено интересно е да се наблюдава как са се вливали имигранти от места като Близкия Изток и Северна Африка, докато Рим се е разраствал по крайбрежието на Средиземно море, като генетичната промяна съвпада с историческите събития на столицата.

"Изследването показва колко динамично е било миналото всъщност", споделя съавтора Хана Муутс (Hannah Moots) от Университета Станфорд. "Виждаме, че в Рим са идвали хора отвсякъде, което съответства с историческите политически събития."

Генетичният анализ на населението помага да се разбере историята на тези хора. Той дава идея за пълния обхват на Римската империя, който може да не е отчетен в историческите източници, като носи генетични доказателства за хората, достигнали Централното Средиземноморие, заради робство, завладяване или търговия.

Възходът и залезът на Рим продължават около 12 века и са белязани от различни форми на управление. В началото монархия, след това република (макар и не в съвременния смисъл на думата), а от 27 г. пр.н.е. до 476 г. сл.н.е., империя. Периодите на късната република и ранната империя са маркирани от изключително териториално разширение и това се вижда и от ДНК, анализирана от учените. По това време римляните имат повече общо с тези от Гърция, Сирия и Ливан, отколкото с тези от Западна Европа.

"Изненадани сме колко бързо се е сменила наследствеността на населението, в рамките на само няколко века, отразявайки и променящите се политически съюзи на Рим през времето", обяснява Причард. "Друг изненадващ аспект е колко космополитно е било населението на Рим, още от преди 2 000 години и това продължава през възхода и упадъка на империята. Дори през Древността, Рим е бил място, където са се смесвали различни култури."

Екипът иска да приложи този тип изследване и на по-широк географски район, за да се разбере по-добре как са се премествали хората в древните времена. Учените се интересуват и от промяната на белези като височина, устойчивост на някои болести и дори непоносимостта към лактоза по онова време.

Източник: IFLScience - Genetic History Of Ancient Rome Reveals It Was Hugely Diverse Earlier Than Thought

Victimized

14.11 2019 в 15:16

Не знам това журналистическа неграмотност ли е, но хора с украински произход като термин в генетиката е изключително разтегливо понятие. Първо, не можем да определим ген за всеки етнос, може да предполагаме спрямо исторически паметници които са се самоназовали с определен етнос, от там правим генетичен анализ и приемаме че техните гени са основните за този етнос. Но пак е спекулация ако нямате повече от проби от различни хора.
Сега можем да спекулираме които точно гени на кои етноси отговарят, но пак си остава спекулация.....

speedyyu

14.11 2019 в 01:21

"Втората промяна се случва преди между 5 000 и 3 000 години, когато хора с украински произход мигрират в региона"
Не!Били са хора с македонски произход!