18 януари 2019
  •  Говорят медиците

Генетично модифицирани маймуни аутисти предават заболяването си по наследство

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 януари 2016 в 10:2938240
Трансгенни макаци носят човешкия ген MECP2, нарушенията в който може да бъдат свързани с аутизма. Снимка: Wikimedia

Китайски учени са модифицирали маймуни с човешки ген, нарушенията в който са свързани с аутизма, които проявяват симптомите на заболяване, с надеждата да се намери лечение за това все още неразбрано разстройство.

Невролог Зилонг Чиу (Zilong Qiu) от Шанхайския институт за биологични науки, твърди, че със своя екип е създал повече от дузина маймуни с генетична промяна, която причинява в човешките деца рядък синдром, чиито симптоми включват умствена изостаналост и аутистични симптоми като например повтарящи се движения, тревожност и слаби способности за социално взаимодействие, съобщава сайтът на MIT.

Това означава, че тези животни могат да послужат като надежден модел за проучване на причините, както и възможните лечения на аутизма при хора.

Трансгенни дългоопашати макаци получили допълнителен ген MECP2, причиняващ синдрома на Рет, форма на аутизъм, засягащ момичетата.

С помощта на вирус, генът се въвежда в яйцеклетките на маймуните, след което те се развиват в тялото на сурогатни майки. Генетичният анализ на родените бебета потвърждава, че те са носители на допълнителен човешки MECP2. Външно такива ГМО макаци се отличават с понижена социална комуникация и увеличена тревожност, без да са засегнати когнитивните им способности.

Нещо повече, един от мъжките макаци е предал тези особености по наследство на всичките си потомци. Те също практически не общуват един с друг и показват тенденция към стереотипното поведение, характерно за хората, страдащи от разстройства от аутистичния спектър.

Клип, показващ повтарящо се поведение на маймуни, генетично модифицирана да страдат от симптомите на аутизъм.

Източник: Zilong Qiu/Shanghai Institutes for Biological Sciences

От години се извършват проучвания с мишки, страдащи от аутизъм, но мишките имат много различни мозъци от човешките. Например префронталната им кора, област на мозъка, където се концентрират някои човешки психиатрични разстройства, е много по-слабо развита.

Чиу отбелязва, че това е причината неговият институт да реши да създаде маймуни-аутисти. Той заяви, че сега учените ще могат да изучават как протича нарушението, както и да изпробват лечения, като например дълбока мозъчна стимулация. Чиу заявява също, че неговата група ще се опита да противодейства на симптомите като премахне генетичната промяна в живи животни. Това може да стане с помощта на нови технологии за редактиране на генома, като CRISPR, прогнозира изследователят.