09 декември 2019
  •  Говорят медиците

Генетично модифицирани плъхове ще спасяват островите Галапагос

Може ли нещо да се обърка, ако ГМ плъхове се пуснат на свобода?

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 юни 2016 в 12:1470070
Снимка: www.virgin.com

Галапагоските острови са известни с уникалната си флора и фауна - екзотични птици, костенурки, игуани. Но пренесените тук през XVII век плъхове и мишки с пиратски и китоловни кораби нанасят огромни вреди на животните на островите, вдъхновили на времето си Чарлз Дарвин да напише "Произход на видовете".

Гризачите че чувстват добре на островите - отличен климат, много храна - яйца, малки животни, липса на врагове - всичко това позволява на гризачите да се размножават почти експоненциално.

Неправителствената организация Island Conservation предлага интересен план за справяне с нашествениците - с генетично модифицирани гризачи, съобщава сайтът Wired.

Модификацията на гените на гризачите с нашумелия метод CRISPR-Cas ще направи така, че всички плъхове и мишки на островите да са само мъжки, а женски да не се появят в бъдещите поколения.

Засега това е само идея, проектът е далеч от реализация. В момента това се обсъжда от учените и може би проектът скоро ще бъде изпълнен. Да се направят всички гризачи мъжки е само една от идеите, но тя изглежда най-лесно изпълнима. Специалистите предлагат да се използват модифицирани участъци на генома на гризачите, които контролират в генотипа броя на плъховете и мишките и да се пуснат на свобода в природата.

В резултат на тези модифицирани области на ДНК ще се разпространят бързо сред популацията, много по-бързо, отколкото който и да е нормален ген. Можем да се каже, че този метод ускорява еволюцията. Този метод може да е опасен и непредвидим. Щом веднъж изкуственият участък на генома започне да се разпространява в естествени условия в популацията, вече е невъзможно да се унищожи, да се изреже от ДНК. Затова учените внимателно проучват метода в лабораторни условия.

Техниката не е нова и вече е използвана. Учените променят генома на маларийните комари като ги правят стерилни, така че маларийния паразит да не оцелее в тялото на преносителя.

Генофондът и биологичното разнообразие на Галапагос са твърде ценни, за да ги подарим на обикновени плъхове. Ако изследователите успеят да променят в съответния участък в ДНК и да получат разрешение за освобождаване на генетично модифицираните гризачи в природата и всичко върви по план - островите ще може да бъдат спасени.