21 май 2019
  •  Говорят медиците

Генетиците са намерили начин да се произвеждат гигантски плодове

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 май 2015 в 07:0216220
Снимка: Ваня Милева

Генетици от Института Джонс Хопкинс са намерили начин, чрез който може да се отглеждат гигантски плодове и зеленчуци.

Когато испанските пътешественици първи донесли култивирани домати в Европа преди 500 години, плодът вече е бил гигантски в сравнение със своите диви роднини, с размер на маслини.

Учените се опитват отдавна да разберат генетичната основа на това нарастване, за да се използва и при други плодове.

Екипът разкрил тази тайна като изследвал два мутирали щамове на домати с плодове, които се отличават с големия си размер. Размерът на плода и други характеристики на растението зависят от това, което се случва в най-горната част на стъблото, върха, наречен меристем. Там става деленето на неспециализираните (стволови) клетки.

Биолозите са открили връзка между двойка гени и размера на плода. Първият ген (WUSCHEL) е отговорен за увеличаване на производството на стволови клетки, а вторият (CLAVATA3) - за неговото подтискане. Преди стотици години, вероятно в него се е случила мутация и това позволило плодовете на доматите да достигнат съвременните си размери.

Генетиците са забелязали, че промяната в структурата на гена CLAVATA3 води до това, WUSCHEL да стимулира производството на повече стволови клетки. Учените се надяват с помощта на генното регулиране на CLAVATA3 да повишат добива и на други земеделски култури и дори да увеличат броя на семената у царевицата.

Резултатите от изследването си авторите публикувани в списание Nature Genetics, съобщава онлайн изданието на Science News.