Геолози откриха земна кора от първите години на Земята

Антония Петрова Последна промяна на 17 март 2017 в 16:00 8188 0

Скалите по източния бряг на залива Хъдсън, Канада, са едни от най-старите на Земята; източник: Rick Carlson

Учените проследиха "фамилната история" на скала обратно до най-ранните времена на Земята. Учените са анализирали концентрацията и разпространението на конкретни видове атоми в гранита, за да покажат, че той би трябвало да е остатък от нещо, което е съществувало преди 4,2 милиарда години.

Тази "скала-родител" е била вероятно базалт от вида, който произхожда от океанското дъно, смятат учените, които съобщават за постижението си в списание Science.

Повечето скали на Земята се разпадат от метеорологичните условия или се връщат обратно във вътрешността на планетата само няколко стотици милиона години след като се зараждат. Затова има много малко, наистина древни скали, които могат да бъдат проучвани.

"Геоложката генеалогия" предлага полезна алтернатива предвид тези обстоятелства, обяснява д-р Джонатан О`Нийл (Jonathan O'Neil) от Университета в Отава. "Като се погледне в перспектива, Земята е на около 4,6 милиарда години, и бих казал, че скали на 3,8 милиарда години и по-стари могат да се преброят на пръсти. Имаме много малко места, където да научим нещо за първите милиард години от земната история", коментира О`Нийл пред ВВС.

Този тип проучване поражда въпроси като кога започва тектониката на земните плочи (създаването и движението на континентите), кога за първи път океаните са покрили техните повърхности и разбира се, кога условията са станали подходящи за живот.

Д-р О`Нийл; източник: University of Ottawa

О`Нийл и колегите му изследват проби от скалите в залива Хъдсън, които са част от Канадския щит, известен още като Северноамериканска плоча (състояща се от скали от Архейската и Протерозойската ера и която се простира от Мексико до Гренландия). Пробите са относително "млади" - "само" на 2,7 милиарда години.

Но като изследват изотопите в минералите, учените успяват да определят и произхода им. Тези атоми приемат формата на радиоактивна разпадаща се верига, съсредоточена върху изотопи на химическите елементи самарий и неодим.

Изотопът на самарий с атомна маса 146 е нестабилен и се разпада бързо в изотоп на неодим с маса 142. Всъщност разпадът е толкова бърз, че който и да било самарий 146, който се е намирал на Земята при формирането й преди 4,5 милиарда години, е изчезнал още преди 500 милиона години. Въпреки това обаче той оставя следи от съществуването си в концентрацията и разпространението на неодима.

Като вземат предвид възрастта на гранитните проби, времето, което би отнело на тези гранити да се формират от скалата-родител, и намиращите се в пробите данни за изотопа на неодимия, учените заключават, че прекурсорният материал трябва да е по-стар от 4,2 милиарда години.

"Можем да кажем и нещо за природата на скалата-родител. Дали са били гранити или базалти. Дали са били от континенталната или океанската кора. Според нас са океански. Най-ранната кора на Земята, поне от доказателствата от нашите проби, е океанската с приблизителна възраст от 4,3 милиарда години", съобщава О`Нийл.

източник: University of Ottawa

Дали изобщо може да се намерят скали от първите години на Земята? О`Нийл посочва бреговете на залива Хъдсън, наречени Nuvvuagittuq Supracrustal Belt (NSB). Скалите там вероятно са океански вулканични скали на възраст между 3,7 и 4,3 милиарда години. Това е възрастова категория, която също зависи от анализа на неодимия.

"По-младите скали, които анализирахме, са около NSB, така че може да са част от кората, която е формирала нашите континенти", коментира О`Нийл. "Те са точно същата композиция и минералогия", допълва той.

Само преди дни беше обявено, че екип от University College London (UCL) е разкрил вкаменелости от най-ранния живот на Земята именно в Nuvvuagittuq Supracrustal Belt. За точната възраст на мястото обаче все още се спори.

"Композициите на изотопа на неодимия във вулканичните скали на Nuvvuagittuq Supracrustal Belt действително са на възраст 4,28 милиарда години, но това може да се тълкува и като истинската възраст на тази скала (възрастта когато лавата е замръзнала в скала) и алтернативно като по-стара сигнатура, наследена от ранната мантия на Земята в тези по-млади скали, които са на минимум 3,77 милиарда години", обяснява д-р Доминик Папиньо (Dominic Papineau) от UCL.

"Този дебат може вероятно да се разреши като се използват нови подходи и техники, както и внимателни наблюдения чрез микроскоп на скали от ключови геологически връзки на мястото", уточнява той.