20 октомври 2019
  •  Говорят медиците

Геолозите разкриха историята на изгубен континент, потънал под Европа

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 септември 2019 в 12:5044580
Преди около 140 милиона години континентът Голяма Адрия, която по-късно е изтласкана под Южна Европа, е била суша с размерите на Гренландия (потопените части са в сиво-зелени). Кредит: VAN HINSBERGEN ET AL., GONDWANA RESEARCH (2019)

Забравете за легендарния изгубен континент Атлантида. Холандски геолози са реконструирали почти четвърт милиард години от историята на изчезнал континент, който сега лежи потопен, но не под океана, а под Южна Европа и Иран.

От древната "Голяма Адрия" (Greater Adria) са останали само варовици и други скали, открити в планинските вериги на Южна Европа. Учените смятат, че тези скали са започнали като морски седименти и по-късно са издигнати на повърхността при сблъсъка на тектонските плочи. И въпреки това са трудни за реконструиране размерът, формата и историята на оригиналната суша - голяма част от която е лежала под плитки тропически морета в продължение на милиони години.

Анализът на изследователите изискваше огромна работа, коментира Лоран Жоливе (Laurent Jolivet), геолог от Сорбоната, неучаствал в новото проучване. Въпреки че тектонската история на сушата е добре проучена в последните няколко десетилетия, той казва, че по „количеството на детайлите в систематичната реконструкция на времевия период [анализът] е безпрецедентен“

Резултатите се съобщават в статия, публикувана в списание Gondwana Research.

Като начало Голяма Адрия е имала екстъремна, сложна история, отбелязва Дауве ван Хинсберген (Douwe Van Hinsbergen), геолог от Университета в Утрехт, Нидерландия.

Континентът се е образувал, откъсвайки се от Гондвана преди около 240 милиона години (суперконтинентът Гондвана някога е обединявал териториите на съвременна Африка, Южна Америка, Австралия, Антарктида, Индийския субконтинент и Арабския полуостров). В началото Адрия бавно, с няколко сантиметра годишно, се придвижва на север. Преди около 140 милиона години тя е била територия с размерите на Гренландия, до голяма степен покрита с плитки тропически морета, в които активно седименти и бавно се превръщат в скали. След това, преди 100 -120 милиона години, континентът Адрия се сблъска с това, което е днешна Европа - западният край на бившия суперконтинент Лавразия. Голяма Адрия се разцепва на парчета и в голямата си част потъва под Европа. Само малка част от скалите на Голямата Адрия след сблъсъка остават плитко под повърхността.

Друго усложнение е, че скалите на Голямата Адрия са разпръснати в повече от 30 страни, в пластовете от Испания до Иран. Подобно на самите скали, данните са разпръснати и по този начин са трудни за събиране, разказва ван Хинсберген. И накрая, отбелязва той, до последното десетилетие геолозите не са разполагали със сложния софтуер, необходим за извършване на такива сложни реконструкции.

„Средиземноморският регион е просто геологична каша“, коментира ван Хинсберген. „Всичко е усукано, счупено и разбъркано“.

Ван Хинсберген и неговите колеги прекарват повече от 10 години в събиране на информация за възрастите на скалните проби, за които се подозира, че са от Голяма Адрия, както и посоката на всички магнитни полета, отразени в тях. Това позволи на изследователите да идентифицират не само кога, но и къде са се образували скалите.

Всъщност Голяма Адрия ме се е придвижвала на север без промяна в ориентацията си, а се е завъртява обратно на часовниковата стрелка, сблъскайки се с другите тектонски плочи, съобщава екипът на ван Хинсберген.

Въпреки че тектонският сблъсък се е случвал със скорост не по-голяма от 3 до 4 сантиметра годишно, неумолимата разрушителна сила е раздробила парче от земната кора с дебелина 100 километра и е изпратила по-голямата част от него дълбоко в земната мантия, обяснява ван Хинсберген.

Голяма Адрия преди 240, 170 и 100 милиона години между Африка и Европа. Кредит: Douwe J.J.van Hinsbergen et al., Gondwana Research, 2019

Проучването не е единственото доказателство за съществуването на изгубения континент Голяма Адрия.

Други изследователи от Университета в Утрехт преди две години публикуваха проучване с приказното име "Атлас на подземния свят" (“The Atlas of the Underworld”), в което 94 потънали в мантията огромни тектонски плочи са категоризирани по възраст на формиране, дълбочина,  местоположение и др. с помощта на сеизмични вълни и компютърна томография. Това изследване показа, че части от Голяма Адрия сега лежат на около 1500 километра под повърхността на нашата планета.

Справка: Orogenic architecture of the Mediterranean region and kinematic reconstruction of its tectonic evolution since the TriassicAuthor links open overlay panel, Douwe J.J.van Hinsbergen et al.,  Gondwana Research, 2019