26 юни 2019
  •  Говорят медиците

Гепардите са на ръба на изчезването (галерия, видео)

Най-бързите сухоземни бозайници могат да изчезнат през следващите години заради намаляване на местообитанията им.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 декември 2016 в 10:0046120

Гепардът (Acinonyx jubatus), най-бързо животно в света, е на ръба на изчезване, според ново проучване на британски еколози.

По данни на проучването в момента в света има само 7100 гепарда, в редица страни в Азия и Африка техният брой е намалял с 70-90%, а местообитанията им са намалели с 91%.

Например, през 1999 г. в Зимбабве са живели 1.2 хил. гепарда. След около 16 години са останали само 170 екземпляра, пише Phys.org.

Резултатите са публикувани в научното списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Изследването, което е проведено от Лондонското зоологическо общество (Zoological Society of London - ZSL) и Общността за опазване на пантерите и дивите видове (Panthera and Wildlife Conservation Society - WCS), показа, че повече от всяка друга е пострадала популацията на гепарди в Азия. Учените са открили "по-малко от 50 екземпляра, останали в един изолиран район в Иран".

Според изследователите за 5-10 години на популацията на гепардите може да намалее наполовина, което доведе до тяхното пълно изчезване в бъдеще.

Популацията на гепардите намалява толкова бързо, отчасти заради факта, че те се нуждаят от огромно пространство за живеене. А "77% от ареала на гепардите е извън защитените територии", което означава, че животните са изключително уязвими.

Проучването е най-подробният анализ на състоянивето на популациите на гепардите в момента. "Заради скритата природа на тези котки, на нашите колеги бе изключително трудно да ги наблюдават, което доведе до това, че на техните проблеми малко хора обръщаха внимание. Нашето изследване показа, че е необходимостта да се поддържа по-голям ареал  на обитание заедно с множество други заплахи, са направили гепардите по-уязвими, отколкото преди това смятахме", отбелязва Сара Дюран (Sarah Durant, ZSL/WCS) водещ автор на проучването.

Според изследователите статутът на вида трябва да се промени от "уязвим" в "застрашен" в Червената книга на Международния съюз за опазване на природата.

Основните фактори, които оказват влияние върху състоянието на вида е превземането на местообитанията на гепардите, незаконната търговия с части от тялото им и със самите гепарди като екзотични домашни любимци и ловът на животните, с които се изхранват гепардите.

"Изводът от това проучване е, че запазването само на защитените територии не е достатъчно. Ние трябва да мислим по-мащабно, трябва да опазим гепардите в защитените и незащитените зони, ако искаме да предотвратим неизбежната и пълна загуба на гепардите" - заяви директорът на програмата за опазване на гепардите към WCS Д-р Ким Йон-Овертън (Kim Young-Overton).

Ако гепардите изчезнат, причината за това ще е човекът.