Гигантска дупка в атмосферата на Марс освобождава цялата му вода в космоса

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 май 2019 в 12:16 5502 0

Преди този бавен процес да изсуши планетата, Марс можеше да бъде покрит с огромен океан. Тази илюстрация показва как е изглеждала планетата преди милиарди години. Кредит: НАСА / GSFC

В марсианската атмосфера има дупка, която се отваря на всеки две години, изхвърляйки към космоса оскъдната вода на планетата, разказва Live Science.

Това обяснение е представено от група руски и германски учени от Института Макс Планк, които изучават странното поведение на водата на Червената планета. Учените са видели от Земята как се издигат водните пари в атмосферата на Марс и че водата мигрира към полюсите на планетата. Но досега не е имало добро обяснение за това, как работи марсианският воден цикъл (кръговрат на водата) или защо планетата, някога покрита с океани, е станала пустиня.

Присъствието на водна пара високо над Марс е озадачаващо, защото на Червената планета има среден слой на атмосферата, който изглежда трябва напълно да изолира водния цикъл.

"Средната атмосфера на Марс е твърде студена, за да поддържа водни пари", пишат изследователите в статия, публикувана в списание Geophysical Research Letters (може да се запознаете с проучването в портала за препринти arXiv).

И така, как водата преминава през бариерата на средния слой?

Отговорът, според компютърната симулация в това изследване, е свързан с два атмосферни процеса, уникални за Червената планета.

На Земята летата в Северното полукълбо и летата в Южното полукълбо са много сходни. Но на Марс това не е така, тъй като орбитата на планетата е много по-ексцентрична от орбитата на Земята, тя е много по-близо до Слънцето през лятото в Южното полукълбо (което се случва веднъж на всеки две земни години). Ето защо, лятото в тази част на планетата е много по-топло, отколкото лятото в Северното полукълбо.

Според симулациите на изследователите, когато това се случи, се отваря прозорец с височина от 60 до 90 км в средната атмосфера на Марс, позволявайки на водните пари да преминават през него и да излязат в горната атмосфера. В други случаи липсата на слънчева светлина почти напълно изключва водните цикли на Марс.

"Симулациите разкриват сезонен воден “помпен” механизъм, отговорен за възходящото пренасяне на водни пари", пишат изследователите в своето изследване.

Марс се отличава от Земята и с това, че Червената планета често е изложена на гигантски прашни бури. Тези бури охлаждат повърхността на планетата, блокирайки светлината. Въпреки това, както показват изследователите, светлината, която не достига до повърхността на Марс, загрява атмосферата и създава условия, по-подходящи за движение на водата. В глобални условия прашните бури като тази, която заля Марс през 2017 г., образуват малки частици воден лед около частиците прах. Тези леки ледникови частици плават в горните слоеве на атмосферата по-лесно от други форми на водата, затова през тези периоди попада повече вода в горните слоеве на атмосферата.

Изследователите показват, че прашните бури могат да преместят повече вода в горната атмосфера, отколкото лятото в Южното полукълбо.

Изследователите пишат, че веднага щом водата премине през средната граница, се случват две неща - част от водата се пренася от север и от юг към полюсите, където накрая се отлага. Но ултравиолетовата светлина в горните слоеве на атмосферата може да разруши връзките между кислорода и водорода в молекулите като по този начин водородът излита в космоса, а кислородът остава.

Изследователите пишат, че този процес може да е част от историята, как някога покритият с вода Марс пресъхва и става такъв, какъвто е сега.