25 юни 2017
  •  Говорят медиците

"Гигантска летяща пуйка" голяма колкото кенгуру е обитавала Австралия в древността

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 юни 2017 в 10:157281
Съвременна пуйка, кенгуру и Progura gallinacea; Илюстрация: E.SHUTE/FU/KIM.BENSON/T.RODD/A.CAMENS

Гигантски летящи пуйки с размери колкото сиво кенгуру някога са скитали из Австралия, съобщават местни учени, които проучват открити преди над един век кости в Куийнсланд.

Това всъщност са останки на изчезнал вид птица от семейството на голямокраките кокошки (Megapodiidae) - древен братовчед на съвременната голямокрака очилата кокошка (Leipoa ocellata), която е известна с това, че строи купчини от пръст и листа, в които снася своите яйца.

Древният й прародител Progura gallinacea едва ли е правил същото. На него са му липсвали големите й крака и специализирани нокти, коментират учените от Университета Флиндърс в Аделаида, Австралия, предава Sidney Morning Herald. Вместо това много вероятно Progura gallinacea просто да е закопавал яйцата си в топъл пясък или почва, както все още правят някои представители на рода, населяващи Индонезия и Тихия океан.

Откритието е публикувано в списание Open Science.

Екипът от Аделаида е проучил фосила заедно с други нови и стари вкаменелости, някои от които открити още в началото на 19-и век. От новите са и такива, открити в невероятните пещери Тилаколео в Западна Австралия, където безброй древни животни са намерили своята смърт. Сред тях са изключително добре запазени фосили на гигантски праисторически лъвове и различни видове мамути.

Снимки: Supplied

При проучването си учените всъщност описват цели пет нови вида изчезнали голямокраки кокошки, като Progura gallinacea е най-големият от тях. Тези птици са живели в Плеистоцена - от преди 11 700 до 2,5 милиона години. Това означава, че те са съществували съвместно с някои от легендарните представители на мегафауната като гигантските торбести бозайници, изчезнали скоро след като съвременните хора навлизат в континента.

Макар много големи изчезнали птици, като птицата додо, да не са можели да летят, екипът от Университета Флиндърс смята, че Progura gallinacea определено се е издигал във въздуха. Той е притежавал силни кости на крилата и вероятно е кацал по дърветата.

Снимка: Flinders University