23 септември 2019
  •  Говорят медиците

Гигантски папагал на 19 милиона години е открит в Нова Зеландия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 август 2019 в 09:4925840
Илюстрация на Heracles inexpectatus и новозеландско орехче за сравнение. Illustration: Brian Choo, Flinders University Снимка: Brian Choo, Flinders University

Гигантски папагал, висок 1 метър, е живял в Нова Зеландия преди около 19 милиона години, според ново изследване, публикувано в списанието Biology letters

Останките са намерени близо до Сейнт Батанс в южния щат Отаго в Нова Зеландия. Имайки предвид размерите на птицата, учените подозират, че вероятно тя не е летяла, но е била месоядна, за разлика от повечето съвременни птици. С тегло от около 7 кг, новооткритият вид е бил два пъти по-тежък от какапо, който е най-големият познат досега папагал.

"На света няма други гигантски папагали", споделя професор Тревър Уорти (Trevor Worthy), палеонтолог в Университета Флиндърс в Австралия и водещ автор на изследването. "Откритието на този е забележително".

Палеонтолозите наричат новия вид Heracles inexpectatus. Костите на папагала, които в началото са смятани за орлови или патешки, са съхранявани 11 години до началото на 2019 г., когато екип от палеонтолози ги изследва отново.

Сравнение между костите на Heracles inexpectatus (a, b, f, g) и на Strigops habroptila (d, e) и сравнение между размера на птицата и човек (c). Кредит: Trevor H. Worthy et al., Biology letters 2019

Проф. Уорти разказва, че един от студентите му случайно намира костите в лаборатория, докато подготвя проект. Професорът предполага, че гигантската птица "може да се е хранила и с по-необичайна за папагалите храна, включително и други папагали". Въпреки това, тъй като този вид не е имал естествен враг, вероятно не е бил агресивен.

"Вероятно се е разхождал по земята и е ядял основно семена и ядки", смята Уорти.

Пол Скотфилд (Paul Scofield), старши куратор на Музея по естествена история в Кентърбъри, предполага, че папагалът не е можел да лети.

В Нова Зеландия и преди са откривани останки от големи птици, като древните изчезнали моа, които са достигали до 3,6 метра височина.

Сейнт Батанс, където са открити костите на Heracles inexpectatus, е район, известен с множество фосили от епохата на миоцена, датиращи преди 23 до 5,3 милиона години.

"Досега никой никъде не е откривал изчезнал гигантски папагал", обяснява проф. Уорти. "Работим на тези терени от 20 години и всяка година откриваме нови птици или други животни... няма съмнение, че още много неочаквани видове ще бъдат открити на този толкова интересен обект".

Източник: BBC - Ancient parrot in New Zealand was 1m tall, study says