Гигантски вид костенурка, непознат на науката, е открит в Галапагос

Ваня Милева Последна промяна на 15 март 2022 в 07:39 14635 0

Кредит Wikimedia Commons

C. chathamensis

Нов вид гигантска костенурка е открит на островите Галапагос, след като учени откриват, че има животни, живеещи от едната страна на архипелага, не са били регистрирани преди това.

Проучването, публикувано миналата седмица в списание Heredity, оценява ДНК на проби от музей на костенурки, събрани от планинските райони на остров Сан Кристобал преди повече от век, и ги сравнява с тези на гигантските костенурки, които в момента живеят на острова.

Изследователи, включително от Университета в Нюкасъл, Великобритания, и Йейлския университет в САЩ, откриват, че ДНК от музейните проби не съвпада с тази на костенурките, които в момента обитават острова.

Досега учените са смятали, че костенурките, живеещи на Сан Кристобал, принадлежат към един вид, Chelonoidis chathamensis, описан въз основа на кости и черупки, събрани от пещера по време на експедиция на Калифорнийската академия на науките през 1906 г. в югозападните планини на острова.

Но новите открития предполагат, че приблизително 8000 костенурки, които в момента живеят на Сан Кристобал, може да не е ​​правилно да се наричат C. chathamensis, тъй като са от отделна линия без официално описание или научно име.

„Видът гигантска костенурка, който обитава остров Сан Кристобал, досега научно известен като Chelonoidis chathamensis, генетично съответства на различен вид, за който се смяташе, че е изчезнал от началото на 20-ти век“, съобщава министерството на околната среда на Еквадор в туитър.

Карта на архипелага Галапагос, показваща местонахождението на всеки вид Chelonoidis, с уголемен остров Сан Кристобал във вградената карта. Кредит: Jensen et al.

Учени от американската организация Galapagos Conservancy, които също са част от екипа на проучването, разказват, че гигантският вид костенурки, чиито кости са били открити през 1906 г., „почти сигурно е изчезнал“.

Те съобщават, че на острова има две различни линии на костенурки, живеещи заедно – една във високите планини и друга в низините – като всяка вероятно има различни гнездови зони, докато видовете от планинските райони не са унищожени в средата на 20-ти век.

Изследователите се надяват да възстановят повече ДНК от изчезналите видове, за да прецизират класификацията на костенурките от Сан Кристобал и да разберат как сегашният жив вид е свързан с изчезналия.

„Ако бъдещи доказателства, базирани на ядрени генетични маркери, потвърдят, че изчезналата линия гарантира статут на вид, ще е необходимо ново име и екземпляр от вида, който да представлява линията, която все още живее на Сан Кристобал и днес“, пишат учените в изследването.

Те обясняват, че островът се състои от две части, които по време на високо морско равнище преди милиони години може да са били отделни острови.

Всеки остров вероятно е бил местообитания на свой собствен вид костенурки.

След като морското ниво пада, двата острова може да са се слели, обединявайки популациите на костенурките.

Костенурките, някога живели в планинските райони, са били убити от китоловци и заселници от началото на 20-ти век.

Костенурките все още живеят днес в долната и по-суха североизточна част, разказват учените.

Неотдавнашна съвместна експедиция установи, че около 6 000 до 8 000 гигантски костенурки в момента живеят на Сан Кристобал, като се възстановяват бързо от 500-700-те индивида през 70-те години на миналия век, благодарение на прекратяването на бракониерството и отстраняването на козите.

„Без музейните проби това важно откритие на допълнителна линия на гигантска костенурка от Галапагос не би било възможно, което подчертава важността на подобни колекции и предоставя прозрения за ранната еволюция на тази емблематична радиация“, добавят учените.

Справка: Jensen, E.L., Quinzin, M.C., Miller, J.M. et al. A new lineage of Galapagos giant tortoises identified from museum samples. Heredity (2022). https://doi.org/10.1038/s41437-022-00510-8