Гледайте на живо: Марсоходът Perseverance на НАСА каца на Марс

Ваня Милева Последна промяна на 18 февруари 2021 в 08:23 22125 0

Кредит: NASA

Марсоходът на НАСА Perseverance е само на часове от трудното кацане на Червената планета в четвъртък (18 февруари) и ще имате възможност да наблюдавате историческото събитие на живо онлайн.

Марсоходът Perseverance ще кацне на Марс в четвъртък в 15:55 EST (22:55 ч. българско време), но уебкаста на НАСА за събитието всъщност започват по-рано - от 21:15 ч. българско време.

Ще можете да гледате това на живо тук или директно от YouTube канала на НАСА. Можете да задавате въпроси на всеки от емисиите на НАСА за социални медии (@NASA), като използвате хаштага #CountdowntoMars.

Ще имате възможност и за 360-градусов стрийм от контролната зала на НАСА.

Ако искате да гледате непрекъснат видеопоток на кацането, опитайте суровото излъчване (започва в 21 ч. българско време)

Ключов аспект на мисията на Perseverance включва събирането и съхраняването на геоложки проби, които изследователите се надяват в крайна сметка да бъдат върнати на Земята за проучване. Успешното транспортиране на камъни и прах от Марс би било научно постижение, подобно на това, когато пробите, събрани от Луната по време на мисиите Аполо на НАСА, бяха върнати преди десетилетия.

"Пробите от Марс имат потенциал да променят дълбоко нашето разбиране за произхода, еволюцията и разпространението на живота на Земята и другаде в Слънчевата система", коментира Лори Глайзи, която ръководи Планетарната научна дивизия на НАСА по време на пресконференция миналия месец.

Предстоящи събития

Дата Заглавие Канал Мога ли да задавам въпроси?
18.02.2021
19:30 ч. бълг.вр.
Стрийм на живо на кацането за студенти Гледайте в YouTube
NASAJPL Edu
Регистрирайте се, за да задавате въпроси
18.02.2021
 21:15 бълг.време
LIVE Landing Broadcast: Марсоходът Perseverance каца на Марс

Каналите, които ще излъчват прякото излъчване, включват:
YouTubeTwitter, FacebookLinkedInTwitch, Daily MotionTheta.TV

Непрекъснат видеопоток на мисията в YouTube
NASA JPL Raw

360-градусов поток в YouTube
19.02.2021
Не по-рано от 00:30 бълг.време
Брифинг за новините след кацането Гледайте в YouTube
19.02.2021
20:00 бълг.време
Брифинг: Актуализация на новините за марсохода Perseverance Mars 2020 Гледайте в YouTube
22.02.2021
21:00 бълг.време
Брифинг: Актуализация на новините за марсохода Perseverance Mars 2020 Гледайте в YouTube
с помощта на #CountdownToMars

Брифинги за новини и коментари ще бъдат излъчвани по NASA TV, NASA.gov/live, YouTube.com/NASAJPL и Ustream.tv/NASAJPL. Записите при поискване също ще бъдат достъпни на страниците на YouTube и Ustream след приключване на събитията на живо.

За повече информация относно програмния график на NASA TV посетете www.nasa.gov/ntv .

Защо НАСА избра кратера Джезеро за кацане?

Perseverance трябва да се приземи в кратера Джезеро, който според изследователите е на мястото на езеро преди около 3,5 милиарда години, когато Марс е поддържал топъл, влажен климат, а не сухия и студен, който има днес. Perseverance ще изследва различни ландшафти в рамките на кратера, включително област, в която някога е течала река, вливаща се в езерото с делта.

Древната река може да е транспортирала „органичен или биологичен материал“, който може да се е „концентрирал“ в калта на дъното на езерото, коментира Бриони Хорган (Briony Horgan), изследовател от университета Пардю и доцент по планетарна наука, който е част от научния екип на Mars 2020, по време на пресконференцията от миналия месец. Орбиталните данни показват, че „признаците на органични материали и живот“ могат да бъдат запазени в определени региони на кратера.

Изпитване на нови технологии

Perseverance е оборудван с поредица новаторски джаджи, както и видеокамери и микрофони, които ще документират гледките и звуците на самия Марс.

„Ще можем да гледаме как за първи път се приземяваме на друга планета“, заяви на пресконференцията Мат Уолъс (Matt Wallace), заместник мениджър на проекта Mars 2020.

Марсоходът разполага и с експериментален инструмент, наречен MOXIE за тестване на технология, която може да помогне на бъдещите астронавти. Докато кислородът съставлява 21% от земната атмосфера, този елемент е само 0,13% на Марс, където има около 96% въглероден диоксид, според НАСА. MOXIE е проектиран да трансформира този въглероден диоксид в кислород „както го правят дърветата“, демонстрирайки технологията, която бъдещите изследователи могат да използват, за да генерират кислород в по-голям мащаб, както за дишане, така и за зареждане на космически кораби.

Ingenuity, малък хеликоптер, придружаващ Perseverance, ще бъде първия път, когато изследователите ще направят опит за „контролиран полет на друга планета“, където съставът на атмосферата и температурният диапазон са толкова различни от нашите.

Томас Зурбухен (Thomas Zurbuchen), асоцииран администратор на научната мисия на НАСА, описва експеримента като „истински момент на извънземни братя Райт“ по време на пресконференцията.

Последици за бъдещето

Изследователите, стоящи зад мисията на Perseverance, подчертават, че целите й ще бъдат трудни за постигане и е невъзможно да се предскаже дали геоложките доказателства за древен живот ще бъдат намерени на нашия небесен съсед. Но ученият по проекта Mars 2020 Кен Фарли (Ken Farley) заяви по време на пресконференцията миналия месец, че ако марсоходът успешно събере потенциални "биоподписи" и проправи пътя за тяхното завръщане, този подвиг ще допринесе за "десетилетия" на изследванията.

Дори ако Perseverance не идентифицира такива доказателства, това знание - разкритието, че това потенциално „обитаемо“ място отвъд Земята всъщност не поддържа никакъв вид живот - би имало значение само по себе си, добави Фарли.

„Това би ни казало нещо важно: че обитаемостта сама по себе си не е достатъчна, че трябва да присъства нещо друго - някаква може би магическа искра, която кара живота да се случва“, отбелязва Фарли.

С трудностите, с които може да се сблъска Perseverance при кацането си на Червената планета, може да прочетете в статията "НАСА спуска нов марсоход на Марс. Десетина неща, които може да се объркат". Напомняме, че само 40% от опитите да се кацне на Марс, са били успешни.

Watch the Feb. 18 Landing Broadcast, NASA MARS 2020 MISSION PERSEVERANCE ROVER