29 март 2020

Глобалното затопляне уби 200 000 антилопи сайга само за три седмици

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 януари 2018 в 10:1862331
Снимка: Sergei Khomenko/Food and Agriculture Organisation of the United Nations

Изследователи разкриха решаващата роля, която изиграва глобално затопляне за смъртта на антилопите сайга в Казахстан през 2015 г., съобщава ScienceAlert.

Когато над 200 000 антилопи сайга паднаха мъртви само за три седмици през 2015 г., учените бяха озадачени.

Загадъчният мор засегна 62% от световната популация и почти 90% от обитаващите степите на централен Казахстан от това критично застрашеното животно.

Това не се сличва за първи път. През май 1998 270000 антилопи сайга (Saiga tatarica), загинахапри подобни обстоятелства, а през май 2010 г. 12000 животни умряха от 26-хилядно стадо.

Учени от различни части на света се събраха, за да изследват мъртвите животни и да провеждат аутопсии. Скоро те разбират, че всички те страдат от вътрешно кървене. Тогава те предполагат, че виновникът е бактериална инфекция, наречена пастьорелоза. Международен екип от изследователи по-късно потвърди, че това е причината за инцидента през 2015 г..

Животните са починали от хеморагична септицемия (отравяне на кръвта), причинена от бактерията Pasteurella multocida тип B. Но до май 2015 г., тези бактерии са живели в антилопите, без да им причиняват вреда.

Сега, според ново проучване от същия екип, публикувано в Science Advances, изследователите успяват да проследят кое е дало стартът на ужасното събитие и това е необичайно топлият влажен климат.

Бактерията, обитаваща сливиците на сайгата, обикновено е безвредна и изследователите са недоумявали защо е станала смъртоносна за животните (Seilov/CC).

"Фактът, че инфекцията на сайгата с P. multocida ... изглежда силно свързана с високата влажност и температура, предизвиква безпокойство, като се има предвид, че и в краткосрочен, и в средносрочен план се очаква увеличение на температурата, предизвикано от изменението на климата" - отбелязват авторите в проучването си.

Проучването подчертава решаващата връзка между променящите се условия на околната среда и масовите бактериални инфекции, но все още не е ясно доколко точно бактерията става смъртоносна или започва да се размножава. За целта изследователите възнамеряват да развият проучването, като изьледват по-дълбоко факторите, които биха могли да изиграят роля.

Въпреки това, проучването сочи достатъчно ясно, че критично застрашените антилопи сайга и други видове в региона, са изложени на риск от изчезване при подобни или може би по-големи инциденти на масовата смърт, настъпващи в резултат на глобалното затопляне.

Няма такова нещо като глобално затопляне. Това е мит!
Нено Димов