09 декември 2019
  •  Говорят медиците

"Глупавата" птица Додо се оказа умна

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 февруари 2016 в 15:55136971
По интелект Додо са почти като съвременните гълъби Снимка: phys.org

След проучване на черепа на птицата от колекцията на Природонаучния музей в Лондон учените са констатирали, че изчезналата птица Додо, която се смята за символ на глупостта, всъщност е била сравнима по интелигентност със съвременните гълъби, съобщава Рhys.org.

Новото проучване е публикувано в Zoological Journal of the Linnean Society.

Додо или Raphus cucullatus е открит в края на 15-ти век на остров Мавриций в Индийския океан. Това са нелетящи птици, които не се страхували от хората и моряците се възползвали от това, за да ги приберат в корабите си като източник на прясно месо. Така птицата Додо изчезнала за по-малко от 100 години. За последно е видяна през 1662, а единственият жив екземпляр е достигнал Европа през 1638 г. в Лондон.

В популярната култура на птицата Додо се е превърнала в символ на глупостта -  думата "додо" произлиза от португалското doudo, което означава "идиот".

Но учените, съпоставяйки големината на тялото и мозъка на изчезналата додо, са стигнали до заключението, че са били доста умни птици. По интелигентност са били почти наравно със съвременните гълъби, чиито когнитивни способност са на умерено ниво на интелигентност.

Въпреки че птиците са станали пример за глупост и символ на изтребването на видовете и са били включени в популярни истории - от "Алиса в страната на чудесата" до "Ледена епоха", повечето аспекти на биологията на птицата Додо все още са неизвестни. Това е отчасти, защото екземплярите от птицата са изключително редки, защото те изчезнаха преди съставянето на големите природонаучни колекции.

За да се изследва мозъка на Додо, екипът на Юджиния Голд (Eugenia Gold) използвал добре запазен череп от колекциите на Природонаучния музей в Лондон и го сканирал с компютърна томография (CT) с висока резолюция.

Страничен изглед на мозъци от додо от о. Маврикий (А), додо от о. Родригес (B), и Caloenas nicobarica (C), вид на гълъб. Увеличени обонятелните луковици с надпис "ob" могат да се видят при птиците  от о. Маврикий и о. Родригес. Мащабната линия е 15 мм. Източникt: © AMNH / E. Gold

Според учените Додо е имала увеличена обонятелна луковица (част от мозъка, отговорна за възприемането на миризми), което не е характерно за птиците, които имат по-развити визуални рецептори. Авторите предполагат, че птиците Додо, тъй като са сухоземни обитатели са използвали обонятелните си рецептори, за да търсят храна - плодове, малки сухоземни гръбначни, мекотели.

"Невероятно е как новите технологии могат да извадят нови данни от старите музейни екземпляри", заяви съавторът на изследването Марк Норел (Mark Norell), председател на отдела по палеонтология в Американския музей по естествена история. "Това показва необходимостта от поддържането и разширяването на колекциите по естествената история, защото никой не знае какво ни очаква".

Виктор 25.02 2016 в 23:25 1
Пълни глупости. Бил съм на Мавриций, там всичко е ДОДО. Никой иникога не каза, че птицата е глупава, а само и единствено, колко съ тъпи англичаните, че са ги изплюскали всичките, барабар с яйцата им о по този начин са ги затрили завинаги. Птиците са били добри и доверчиви, точно такива са и хората на Мавриций. Тъпи ли са и те??